Ο Προαστιακός στο σταθμό του Αεροδρομίου, με το δρομολόγιο που θα γράφει «Λουτράκι»!
Του Δημήτρη Καραπατά*
Στα χέρια της Πρωτοβουλίας Πολιτών για την Έλευση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στην πόλη του Λουτρακίου, βρίσκεται εδώ και λίγες μέρες ο φάκελος με την τεχνική έκθεση που συνέταξε το μελετητικό γραφείο της ON TRUCK (rail systemes experts) για λογαριασμό του δήμου Λουτρακίου.
Σύμφωνα λοιπόν με όλα τα σημαντικά στοιχεία που διέθετε η Πρωτοβουλία Πολιτών, αλλά και με την προσθήκη αυτού του φακέλου, προκύπτει η ταύτιση των απόψεων σε επίπεδο συγκοινωνιολόγων, γεγονός που καθιστά επιτακτική ανάγκη να προχωρήσει άμεσα η σύνδεση του Λουτρακίου με την πρωτεύουσα της χώρας, το Διεθνές Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» και τα δύο από τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, τον Πειραιά και την Πάτρα, μέσω του δικτύου του πλέον σύγχρονου συγκοινωνιακού μέσου παγκοσμίως, του ηλεκτροκίνητου προαστιακού σιδηροδρόμου. Μια σύνδεση που de facto, είναι ζωτικής σημασίας για την πόλη μας, τους κατοίκους της και πάνω απ’ όλα θα αυξήσει κατακόρυφα την επισκεψιμότητα στον τόπο μας.
Με τη σημερινή επικρατούσα αναχρονιστική κατάσταση, αναδεικνύεται το τεράστιο συγκοινωνιακό έλλειμμα της περιοχής μας, παρά το γεγονός πως η υλοποίηση του εν λόγω έργου, θα έπρεπε να έχει υλοποιηθεί με κοινοτικά κονδύλια πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες τους 2004, λαμβανομένου υπόψη ότι η σιδηροδρομική χάραξη υφίσταται και απαιτείται απλά η αναβάθμιση της υποδομής.
Ο σχεδιασμός του δικτύου του Προαστιακού που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση
Στην εν λόγω τεχνική έκθεση γίνεται και ειδική μνεία για τους λόγους για τους οποίους δεν έχει υλοποιηθεί το εν λόγω έργο και αποδίδονται αμιγώς σε θεσμικούς λόγους κι αιτίες.
Ως γνωστόν, η επέκταση της αυτοτελούς γραμμής του προαστιακού προς Λουτράκι με διακλάδωση, συμπεριλαμβάνεται και στο νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας, Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ), ενώ είναι δυνητικά επιλέξιμο για χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα και με την απάντηση του επιτρόπου περιφερειακής πολιτικής Johannes Hahn σε ερώτηση που κατατέθηκε στο Ευρωκοινοβούλιο τον Ιούλιο του 2011 από τον ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων Μιχάλη Τρεμόπουλο, σε συνεργασία πάντοτε με την Πρωτοβουλία Πολιτών.
Με την προσθήκη και την κατοχή όλων των ακλόνητων στοιχείων εξανεμίσθηκε κάθε μυθολογία, κακόβουλη φήμη και πλάνη που διέσπειρε συγκεκριμένη σκιώδη κάστα, η οποία στόχο είχε να προκαλέσει σύγχυση στους πολίτες, προκειμένου να προκληθούν και εγερθούν αντιδράσεις, έτσι ώστε η οριστική απεμπόληση του έργου να συντελέσει ο τόπος να κρατηθεί αγκυλωμένος στον αναχρονισμό και την υστέρηση, ναρκοθετώντας εν κατακλείδι την ανάπτυξη του. Και όλα αυτά για λογαριασμό εξωθεσμικών κι αλλότριων συμφερόντων που δυστυχώς εκπροσωπούνται κι εκφράζονται υπό διαφόρων ειδών μανδύες, στρεφόμενα ευθέως ενάντια στα συμφέροντα της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών ολόκληρου του δήμου Λουτρακίου.
Η Πρωτοβουλία Πολιτών για την Έλευση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στην πόλη του Λουτρακίου, όπως πάντα, με όραμα κι αγάπη για τον τόπο, ακατάπαυστα, απαραχώρητα και ανιδιοτελώς, θα συνεχίσει μέσα από τον ευθύνη που την χαρακτηρίζει, να μάχεται και να ενημερώνει διεξοδικά τους συμπολίτες της για όλες τις εξελίξεις, μέσα από το πεδίο της αλήθειας.
Σήμερα, μετά από κοπιώδη προσπάθεια, έρευνα, συγκέντρωση των στοιχείων, δίδεται η δυνατότητα παρουσίασης των συγκλινουσών και ταυτόσημων τεχνικών απόψεων έγκριτων επιστημόνων με άμεση γνώση στο πλέον σύγχρονο συγκοινωνιακό μέσο, εκ των οποίων πολλοί συνεργάζονται αφιλοκερδώς και παρέχουν την τεχνογνωσία τους.
Με την παράθεση των τεκμηριωμένων επιστημονικά θέσεων, αποσκοπείται η απομόνωση αποπροσανατολιστικών, παντελώς αβάσιμων και ποινικά κολάσιμων φημών, της προαναφερόμενης «ύποπτης» ομάδας.
Οι προτάσεις που ακολουθούν είναι παράλληλα και το τελικό μορφοποιημένο σχέδιο που έχει οδηγήσει δραστικά και στην αποκλιμάκωση του τελικού προϋπολογισμού του έργου.
Ζωτικής σημασίας για το θέρετρο και την ευρύτερη περιοχή
Πέρα από τους προφανείς λόγους συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης, υπάρχουν και ισχυροί λόγοι που αφορούν την εμβέλεια και ελκυστικότητα του Λουτρακίου, ως μεγάλου διεθνούς τουριστικού θέρετρου και προορισμού.
Σήμερα είναι σημαντικότατο το συγκοινωνιακό έλλειμμα εξυπηρέτησης που προκύπτει για την ιστορική λουτρόπολη, λόγω της μη διασύνδεσής της με την Αθήνα μέσω του προαστιακού σιδηροδρόμου. Όταν μάλιστα η πόλη του Λουτρακίου απέχει μόλις 6 km από το σημείο διακλάδωσης της νέας αρτηριακής γραμμής, ενώ λόγω του υπάρχοντος σιδηροδρομικού διαδρόμου, συμπιέζεται κάθετα το κόστος αναβάθμισης κι εκσυγχρονισμού, σε σχέση με τη χάραξη νέας γραμμής.
Η σημαντική μείωση του χρόνου διαδρομής σε συνδυασμό με τη δυνατότητα άμεσης μετεπιβίβασης στο μετρό με το ίδιο εισιτήριο, θα συμβάλλει σε μια συγκοινωνιακή επανάσταση για του Λουτράκι με ευεργετικές συνέπειες για ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή.
Εκ των πραγμάτων αναβαθμίζεται ο κεντρικός ρόλος του Λουτρακίου και η περιοχή καθίσταται ζωτικός χώρος επέκτασης της ενδοχώρας, άμεσης επιρροής του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος της πρωτεύουσας. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι η περιοχή μετατρέπεται σε ένα κατ’ εξοχήν προνομιακό προάστιο της Αθήνας με καταλυτικές συνέπειες στους τομείς (αύξησης) της αξίας γης και των ακινήτων στην ευρύτερη ζώνη επιρροή της - με δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και επενδυτικών ευκαιριών μέσω δημιουργίας υπερτοπικών πόλων έλξης και νέων δραστηριοτήτων.
Κατά συνέπεια καθίσταται επιβεβλημένη όσο ποτέ η προώθηση υλοποίησης και της απευθείας σύνδεσης του Λουτρακίου με την αρτηριακή γραμμή του προαστιακού σιδηροδρόμου καθ’ ότι θα επιτευχθούν τα ακόλουθα:
● Διευκόλυνση προσέλκυσης τουριστικής κίνησης από το διεθνές αερολιμένα Ελ. Βενιζέλος, το λιμάνι του Πειραιά και μελλοντικά της Πάτρας.
● Διευκόλυνση της προσβασιμότητας για τον εσωτερικό τουρισμό μέσω της πρωτεύουσας.
● Ανάπτυξη περιοχής πρώτης κατοικίας υψηλής ποιότητας.
● Ανάπτυξη νέων εμπορικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων με παράλληλη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
● Εύκολη και οικονομική μετακίνηση δημοτών μεταξύ Αγ. Θεοδώρων και Λουτρακίου.
Αυτονόητο είναι ότι η έλευση του προαστιακού σιδηροδρόμου στην πόλη του Λουτρακίου, θα συμβάλλει στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση στον ήδη κορεσμένο αστικό ιστό του Λουτρακίου.
Τι έχει στερηθεί μέχρι σήμερα ο δήμος Λουτρακίου
Αξίζει να σημειωθεί ότι μελέτη ημερήσιας επιβατικής κίνησης για την ανάπτυξη του προαστιακού σιδηροδρόμου (TRADEMCO - ΟΣΕ 1999), έδειξε ότι η ημερήσια κίνηση με προορισμό το Λουτράκι θα ανέρχονταν σε 3.590 άτομα ημερησίως, ενώ για το 2020 η ημερήσια επιβατική κίνηση προβλεπόταν ότι θα ξεπεράσει τις 5.785 άτομα.
Η αυτόνομη σιδηροδρομική σύνδεση του Λουτρακίου θα γίνεται αρχικά με δρομολόγια ανά δίωρο από Αθήνα προς Λουτράκι κι αντιστρόφως. Ο παραμένων συρμός επί δίωρο στην πόλη του Λουτρακίου, στο μεσοδιάστημα θα εκτελεί τοπικά δρομολόγια μεταξύ Λουτρακίου και Ισθμού (shuttle service) σε ανταπόκριση με αρτηριακά τρένα από και προς Αθήνα/Αεροδρόμιο - Κιάτο.
Μ’ αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται και διασφαλίζεται η βέλτιστη συχνότητα εξυπηρέτησης των κατοίκων και επισκεπτών της πόλης του Λουτρακίου.
Ως εκ τούτου ο χαρακτήρας του νέου σταθμού του Ισθμού στη θέση Παράδεισος - Φιλοθέη είναι διττός για τον κλάδο του Λουτρακίου.
Βάση του γραφικού πίνακα δρομολογίων σε περίοδο αιχμής και τις ώρες 08:00 - 09:00, είναι δυνατόν να εκτελούνται δύο δρομολόγια ανά κατεύθυνση, εξασφαλίζοντας βέλτιστη σύνδεση με την κύρια γραμμή Αθηνών - Κορίνθου - Πατρών ανά 30 λεπτά. Συμπεριλαμβάνοντας και το απ’ ευθείας ζεύγος δρομολογίων προκύπτουν ουσιαστικά 3 αμαξοστοιχίες που εξυπηρετούν την κίνηση προς Λουτράκι και 3 από Λουτράκι ανά δίωρο.
Το γεγονός αυτό, δίνει τη δυνατότητα στο σταθμό του Ισθμού να καταστεί ευρείας ζήτησης, καθ’ ότι προβλέπεται στο σχεδιασμό η δυνατότητα «Park and ride», για επιβίβαση τόσο στους συρμούς του προαστιακούς, όσο και τις υπεραστικές ταχείες αμαξοστοιχίες είτε προς Αθήνα - Πειραιά/αεροδρόμιο, είτε προς Πάτρα - Δυτική Πελοπόννησο.
Η αιτιολόγηση των επιστημονικών απόψεων
Σε καμία περίπτωση ο σταθμός Ισθμός δεν μπορεί να αποτελέσει σταθμό κεντρικής εξυπηρέτησης του δήμου Λουτρακίου και η σκοπιμότητα του συνίσταται αποκλειστικά στην εξασφάλιση μετεπιβίβασης στην κύρια γραμμή.
Η μεσοπρόθεσμη οδική μετακίνηση στην απόσταση 6 km μεταξύ Ισθμού και πόλης Λουτρακίου είναι αποθαρρυντικός παράγοντας για τη χρήση του τρένου από το επιβατικό κοινό. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα τόσο διεθνώς όσο και στην χώρα μας που δείχνουν ότι οι σιδηροδρομικοί σταθμοί που απέχουν παρόμοιες αποστάσεις από το πλησιέστερο οικιστικό κέντρο που καλούνται να εξυπηρετήσουν, σταδιακά απαξιώνονται και παρουσιάζουν ελάχιστη κίνηση όπως π.χ. στην Λιβαδειά, Κιλκίς κ.λπ. όπως ακόμη και ο σταθμός στο Κορωπί που εξυπηρετείται και από τον προαστιακό και από το μετρό και απέχει μόλις 2km από τον ομώνυμο οικισμό στα Μεσόγεια της Αττικής. Συμπερασματικά η μόνη βιώσιμη περίπτωση εξυπηρέτησης του δήμου Λουτρακίου από τον προαστιακό είναι η κατασκευή του κλάδου κανονικής γραμμής Ισθμού - Λουτρακίου και η διαμόρφωση των απαραίτητων σταθμών. Το Λουτράκι χρειάζεται τα δικά του προαστιακά τρένα στην σύνδεση με την Αθήνα τα οποία θα έχουν αφετηρία το κέντρο της πόλης - Αιγαίου και να μπορούν να ανταποκρίνονται στον σταθμό του Ισθμού - μετεπιβίβαση. Μόνο μ’ αυτή την προϋπόθεση ο προαστιακός σιδηρόδρομος μπορεί να συνεισφέρει στην συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση, στην οικονομική ανάπτυξη του Λουτρακίου και να συμβάλει καθοριστικά στην απομείωση των αναγκών για χώρους στάθμευσης, αλλά και στην αποφόρτιση του κυκλοφοριακού που ταλανίζει την πόλη και υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής κατοίκων και επισκεπτών.
Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθούν οι επιστήμονες που συνδράμουν αφιλοκερδών των προσπαθειών της Πρωτοβουλίας Πολιτών για την Έλευση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στην πόλη του Λουτρακίου.
Γιώργος Νάθενας, συγκοινωνιολόγος - μαθηματικός στέλεχος του οργανισμού ρυθμιστικού σχεδίου Αθήνας ΥΠΕΚΑ.
Δρ. Δημήτρης Μηλάκης, συγκοινωνιολόγος.
Δρ. Θάνος Βλαστός, καθηγητής ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος - πολεοδόμος.
Νάσος Κόκκινος, συγκοινωνιολόγος, πρόεδρος του Δικτύου Επιβάτης για τη βιώσιμη κινητικότητα,
Δρ. Κώστας Βογιατζής, επίκουρος καθηγητής πολυτεχνικής σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και κάτοχος του πανευρωπαικού βραβείου De cibel d΄or του 2003 που είχε και την ευθύνη των περιβαλλοντικών μελετών των μετρήσεων, των αντιθορυβικών και αντιδονητικών συστημάτων που εφαρμόστηκαν στο Τραμ Αθήνας και μάλιστα με χαμηλότερο όριο ασφαλείας από αυτό που έχει θεσπίσει το ΥΠΕΚΑ.
Γιάννης Ζαρταλούδης, μηχανικός σιδηροδρόμων για το μελετητικό γραφείο της ON TRACK (Rail systems experts).
Αθανάσιος Καπένης, διευθυντής μελετών της ΕΡΓΟΣΕ.
Μιχάλης Αναστασάκης, διευθυντής περιβαλλοντικών μελετών της ΕΡΓΟΣΕ.
Μάνος Μαυρογόνατος, πολιτικός μηχανικός, τέως διευθυντής της Τεχνικής Υπηρεσίας του δήμου Λουτρακίου.
Δημήτρης Μακρίδης, Τεχνική Υπηρεσία του δήμου Λουτρακίου.
Οι λεπτομερείς τεχνικές προδιαγραφές του έργου
1 Ο κλάδος να αποτελείται από μονή, ηλεκτροκίνητη (εξ’ αρχής) γραμμή κανονικού εύρους, συνεχώς συγκολλημένη, αναπτυσσόμενη πάνω στο ίχνος της παλιάς μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής Ισθμού - Λουτρακίου, που λειτουργούσε μέχρι το 2006 και που συμπεριλαμβάνεται στη Δήλωση Δικτύου του ΟΣΕ, ως εθνική σιδηροδρομική υποδομή. Κατά συνέπεια το έργο θα έχει τον χαρακτήρα της ανακαίνισης - αναβάθμισης υπάρχουσας παλαιάς γραμμής, με ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και εφαρμογή τροχιάς κανονικού εύρους. Θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια εν γένει να κατασκευαστεί εντός των ορίων της ζώνης απαλλοτρίωσης του ΟΣΕ, όσο αυτό είναι δυνατόν.
Ανοιχτή γραμμή εντός Λουτρακίου – Τυπική διατομή, Φάση Β’
2 Ο σταθμός Ισθμού χωροθετείται στο σημείο που θα φτιαχτεί η διακλάδωση από την κύρια γραμμή Αθηνών - Κορίνθου προς Λουτράκι, όπως ήταν η αρχική πρόβλεψη του σχετικού σχεδιασμού από πλευράς ΟΣΕ και όχι πλησίον του πολυκαταστήματος Βασιλόπουλου μετά την Διώρυγα.
Νέος Σ.Σ. «Ισθμός» - Μετεπιβίβαση, Γενική Οριζοντιογραφία
Η επιλογή αυτή κρίνεται αναγκαία για να εξασφαλιστεί η άμεση δυνατότητα μετεπιβίβασης από τους συρμούς Λουτρακίου -Αθήνας προς τους συρμούς Αθήνας - Πάτρας μελλοντικά (για την σύνδεση Λουτρακίου - Λιμένα Πατρών), αλλά και για λόγους πλέον ευέλικτης σχεδίασης των δρομολογίων, ώστε εκτός από τα απευθείας τραίνα που θα συνδέουν το Λουτράκι από και προς Αθήνα και θα αποτελούν τον βασικό κορμό της σύνδεσης, να υπάρχει η δυνατότητα στην περίοδο αιχμής να εκτελούνται και πρόσθετα τοπικά δρομολόγια μεταξύ Λουτρακίου - Ισθμού που να ανταποκρίνονται στα διερχόμενα τραίνα Αθηνών (ή Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος) - Κιάτο/Πάτρα και αντιστρόφως, ώστε να αυξάνονται οι ημερήσιες συνδέσεις Λουτρακίου - Αθηνών, χωρίς περαιτέρω επιβάρυνση του κύριου σιδηροδρομικού άξονα. Προκειμένου να μπορούν να εξασφαλιστούν οι ανωτέρω λειτουργίες, θα πρέπει εκτός από τις αποβάθρες πλευρικά στις δύο τροχιές της κύριας γραμμής Αθηνών - Κορίνθου και μονόπλευρα στην παρεκκλίνουσα τροχιά προς Λουτράκι, να κατασκευαστεί και ανισόπεδη διάβαση πεζών για τη σύνδεση των αποβαθρών αυτών μεταξύ τους.
3 Δημιουργία ενδιάμεσης στάσης μεταξύ των οδών Παπανικολάου και Στρατοπέδου Μηχανικού για την εξυπηρέτηση της περιοχής Λιβαδάκι που εντάσσεται στο Νέο Σχέδιο Πόλης, καθώς και των πόλων του Καζίνο Λουτρακίου και του Στρατοπέδου Μηχανικού. Η αποκατάσταση της υπάρχουσας ανενεργού διακλάδωσης από την γραμμή Ισθμού - Λουτρακίου προς το Στρατόπεδο Μηχανικού με μετατροπή και αυτής σε γραμμή κανονικού εύρους θα πρέπει να αποφασισθεί αν θα γίνει ή όχι σε συνεννόηση του ΟΣΕ με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, σε επόμενη φάση.
4 Δημιουργία τερματικής στάσης στην οδό Αιγαίου (πριν τον χείμαρρο), σε επαφή με τον παλαιό πολεοδομικό ιστό της πόλης του Λουτρακίου. Οι στάσεις τόσο στην οδό Παπανικολάου, όσο και η τερματική στην οδό Αιγαίου να είναι απλές, όπως η ημιδιατομή της στάσης του Προαστιακού στην Λεύκα Πειραιώς (με μία πλευρική αποβάθρα εκ δεξιών της γραμμής όπως βαίνει προς Λουτράκι, στέγαστρο, εκδοτήριο εισιτηρίων, γυάλινη αίθουσα αναμονής επί της αποβάθρας (όπως στις στάσεις του Προαστιακού στην Λεύκα και τον Αγ. Ιωάννη Ρέντη) και μονή τροχιά, για την ελαχιστοποίηση του απαιτούμενου πλάτους τυπικής διατομής (σύνολο 12 μ.). Γίνεται η εύλογη παραδοχή ότι μεταξύ Ισθμού - Λουτρακίου θα κυκλοφορεί κάθε φορά ένας μόνο συρμός και οι όποιες διασταυρώσεις θα γίνονται στην κύρια διπλή γραμμή Αθηνών - Ισθμού (Κορίνθου κ.λπ.). Ως χώροι στάθμευσης ΙΧ για μετεπιβίβαση (Park and Ride), μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα γειτονικά προς την προτεινόμενη τερματική στάση στην οδό Αιγαίου, δημοτικά πάρκινγκ. Θα διερευνηθεί η δυνατότητα για δημιουργία ενός χώρου στάθμευσης ποδηλάτων στις στάσεις της οδού Παπανικολάου (Καζίνο) και Αιγαίου (τερματική Λουτρακίου). Η είσοδος στις αποβάθρες των δύο στάσεων της περιοχής Λουτρακίου, θα πρέπει να εξασφαλίζεται από την κεφαλή της αποβάθρας προς την κατεύθυνση των οδών Στρατοπέδου Μηχανικού και Παπανικολάου, αμφίπλευρα (για την ενδιάμεση στάση) και της οδού Αιγαίου αντίστοιχα (στην τερματική στάση) για επίτευξη της βέλτιστης ασφαλούς προσβασιμότητας, με σχεδιαστική πρόβλεψη και για ΑΜΕΑ.
5 Τα χαρακτηριστικά του σιδηροδρομικού κλάδου Ισθμός - Λουτράκιδεν θα είναι ανάλογα γραμμής υψηλής ταχύτητας, λόγω της τοπικής σημασίας της διακλάδωσης και άρα θα μπορούν να υπάρχουν προστατευόμενες από ΑΣΙΔ ισόπεδες διαβάσεις (παρέκλιση που εξ όσων γνωρίζουμε επιτρέπουν οι Τεχνικές Προδιαγραφές Διαλειτουργικότητας για τα διευρωπαικά σιδηροδρομικά δίκτυα, όταν συντρέχουν τοπικοί πολεοδομικοί λόγοι, πολλώ δε μάλλον σε τοπικής σημασίας συνδετήριους κλάδους, όπως αυτός). Ούτως ή άλλως, το τμήμα της κύριας γραμμής Αθήνα - Ισθμός (Κόρινθος κ.λπ.), είναι κατασκευασμένο με χαρακτηριστικά γραμμής υψηλών ταχυτήτων, έτσι ώστε ο συνολικός χρόνος διαδρομής Αθήνα - Λουτράκι να μπορεί να είναι μικρότερος της 1 ώρας και με το επιπλέον πλεονέκτημα της άμεσης σύνδεσης στον Σταθμό Λαρίσης της Αθήνας (ή στους σταθμούς Νερατζιώτισσας και Πλακεντίας) με το δίκτυο μετρό, οπότε η κρίσιμη παράμετρος του σχεδιασμού στον τοπικό κλάδο Ισθμός - Λουτράκι είναι η συμβατότητα με τις τοπικές πολεοδομικές συνθήκες και τον θεσμοθετημένο σχεδιασμό, καθώς και η μέγιστη δυνατή προσέγγιση από τον σιδηρόδρομο του κυρίως οικιστικού ιστού της πόλης του Λουτρακίου.
6 Το τελευταίο τμήμα της γραμμής (μήκους περίπου 1,5 χλμ) μεταξύ των οδών Παπανικολάου και Αιγαίου θα φτιαχτεί με χαρακτηριστικά ήπιας σιδηροδρομικής διέλευσης με χαμηλή ταχύτητα, στη νησίδα της υπό διάνοιξη βάσει του Νέου Σχεδίου Πόλης Λουτρακίου οδού Κορίνθου (40 μ. προβλεπόμενη τυπική διατομή) , κατά μήκος της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής (όπως συμβαίνει στις περιπτώσεις σύγχρονου τραμ ή επιφανειακού ελαφρού μετρό). Η γραμμή εντός της νησίδας στο τμήμα αυτό θα πρέπει να στρωθεί με αντιθορυβική - αντικραδασμική υποδομήκαι να έχει αμφίπλευρη χαμηλή καλαίσθητη περίφραξη ασφαλείας στα όρια της δουλείας της, που θα λύεται στα σημεία των ισόπεδων διαβάσεων πεζών ή πεζών και οχημάτων. Στις διαβάσεις αυτές δέον όπως τοποθετηθεί ο ειδικός τάπητας τύπου strail που έχει εφαρμοστεί και σε άλλες ισόπεδες διαβάσεις του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, εντός αστικών περιοχών, για απρόσκοπτη διάσχιση των γραμμών.
7 Τα σημεία που θα ιδρυθούν νέες ή θα διατηρηθούν υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις, καθώς και εκείνα στα οποία θα καταργηθούν ή θα συγχωνευτούν σε λιγότερες, θα προσδιοριστούν σε συνεργασία των Τεχνικών Υπηρεσιών του δήμου Λουτρακίου με τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΡΓΟΣΕ. Στο τμήμα από την διασταύρωση με την οδό που οδηγεί στο Στρατόπεδο Μηχανικού έως το τέρμα της οδού Αιγαίου, θα πρέπει να εναρμονιστούν με τα προβλεπόμενα στο Νέο Σχέδιο Πόλης, όσον αφορά το ρυμοτομικό σχέδιο. Ειδική διερεύνηση πρέπει να γίνει για την εξυπηρέτηση της πρόσβασης σε παρόδιες ιδιοκτησίες στην περιοχή της Βιομηχανικής Ζώνης και των Νέων Πολυκατοικιών (μεταξύ Σ.Σ. Ισθμού και ισοπέδου διαβάσεως με κεντρική οδό Ισθμού - Λουτρακίου), με παράλληλη αναδιάταξη και περιορισμό των υπαρχουσών . αυθαιρέτων ή μη διαβάσεων. Η ισόπεδη διάβαση με τον κεντρικό δρόμο Ισθμού - Λουτρακίου, θα πρέπει επιπλέον να διασφαλίζεται και με φωτεινή σηματοδότηση διαλείποντος κιτρίνου φωτεινής ένδειξης.
Για τις αναμονές και τη διέλευση αγωγών ομβρίων με βάση την υδραυλική μελέτη στην περιοχή του Νέου Σχεδίου Πόλης θα υπάρξει συνεργασία μεταξύ των Τεχνικών Υπηρεσιών δήμου και ΕΡΓΟΣΕ. Το ίδιο θα γίνει και για περαιτέρω επί μέρους τεχνικές και σχεδιαστικές λεπτομέρειες της ένταξης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στην νησίδα της υπό διάνοιξη οδού Κορίνθου στην περιοχή του Νέου Σχεδίου Πόλης (υψομετρία ερυθράς της γραμμής σε σχέση με την συναρμογή των εγκάρσιων διασταυρούμενων με τη γραμμή οδών, ακριβής τοποθέτηση του άξονα της γραμμής στον προβλεπόμενο χώρο για την νησίδα κλπ).
* Ο Δημήτρης Καραπατάς, είναι επικεφαλής της Πρωτοβουλίας Πολιτών για την Έλευση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στην πόλη του Λουτρακίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου