Παρασκευή 11 Απριλίου 2014

Για ποιο λόγο αξίζει να ασχοληθούμε με τα κοινά στο Δήμο?





(Ένα ερώτημα το οποίο πρέπει να απαντηθεί ξεκάθαρα από κάθε Δημότη, που επιθυμεί να διεκδικήσει την εκλογή του στις επερχόμενες Δημοτικές Εκλογές.)

Μια Δημοτική Αρχή, που θέλει πραγματικά να υπηρετεί το κοινό συμφέρον, δεν μπορεί παρά να λειτουργεί με απόλυτη διαφάνεια και αξιοκρατία. Αυτή πιστεύω ότι είναι η βασική δομική αλλαγή, η οποία σήμερα ιδιαίτερα, είναι ζωτικής σημασίας για τον Δήμο Λουτρακίου, Περαχώρας & Αγίων Θεοδώρων, γιατί θα απελευθερώσει τη δημιουργικότητα των δημοτών και θα δώσει το απαραίτητο όραμα στη νέα γενιά να ασχοληθεί με τα κοινά.

Πιστεύω λοιπόν πως με βάση την σημερινή κατάσταση του Δήμου, κάθε προοδευτικός Δημότης ή Συνδυασμός έχει καθήκον να αγωνιστεί ώστε οι ακόλουθες αρχές να γίνουν καθημερινή πρακτική:

 ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ
Όλες οι αποφάσεις που έχουν σχέση με τα οικονομικά του Δήμου πρέπει να γνωστοποιούνται στους Δημότες, οι οποίοι πρέπει να γνωρίζουν με κάθε λεπτομέρεια πως και που ξοδεύεται και το τελευταίο ευρώ. Για το λόγο αυτό πρέπει να καταρτίζονται αναλυτικοί οικονομικοί απολογισμοί για κάθε έργο – δραστηριότητα καθώς και αναλυτικοί ετήσιοι απολογισμοί των πεπραγμένων του Δήμου. Οι εν λόγω οικονομικοί απολογισμοί θα είναι στην διάθεση κάθε δημότη που ενδιαφέρεται να λάβει γνώση. (Ανάρτηση στο διαδίκτυο).

ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑ 
Η διαχείριση του προσωπικού που ασχολείται με τις δημοτικές υποθέσεις και έργα θα πρέπει να διέπεται από αξιοκρατικά κριτήρια και μόνο, ώστε να εξυπηρετούνται με τον καλύτερο τρόπο τα συμφέροντα των δημοτών. Είναι καιρός να δοθεί τέλος στην εξυπηρέτηση «φίλων» και το νεποτισμό.

ΚΟΙΝΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ
Οι αποφάσεις του Δήμου σε όλα τα θέματα και σε όλες τις δράσεις του, θα πρέπει να λαμβάνονται με γνώμονα την εξυπηρέτηση του κοινού συμφέροντος. Και βέβαια δεν μιλάμε για κάτι το ιδεατό ή αφηρημένο. Το κοινό συμφέρον σε κάθε υπό εξέταση θέμα ή δράση, προκύπτει από τον κοινό τόπο των συμφερόντων όλων των εμπλεκόμενων κοινωνικών ομάδων.
Οι αποφάσεις λοιπόν, που εξυπηρετούν το κοινό συμφέρον δεν είναι δεδομένες. Θα πρέπει να προκύπτουν κάθε φορά, μετά από διερεύνηση και ορισμό του κοινού τόπου των συμφερόντων όλων των κοινωνικών ομάδων που εμπλέκονται. Για παράδειγμα αποφάσεις που αφορούν στην ανάπτυξη ή χρήση της παράκτιας ζώνης της πόλης του Λουτρακίου, θα πρέπει να είναι ο κοινός τόπος των συμφερόντων των ακόλουθων κοινωνικών ομάδων:
Ιδιοκτητών κέντρων διασκέδασης και εστίασης της περιοχής
Κατοίκων της περιοχής
Όλων των δημοτών που κάνουν χρήση της παράκτιας ζώνης για περίπατο, μπάνιο κλπ
Και βέβαια η όποια απόφαση δεν θα πρέπει να επιδρά αρνητικά στο παράλιο οικοσύστημα της πόλης

Γίνεται φανερό λοιπόν ότι σωστή απόφαση, είναι αυτή που εξυπηρετεί το συμφέρον όλων των ανωτέρω κοινωνικών ομάδων και όχι μιας μερίδας αυτών, σε βάρος των υπολοίπων. Μια τέτοια απόφαση προωθεί το συμφέρον του Δήμου και δεν μπορεί να προκύψει  αν προηγουμένως δεν διερευνηθούν και καθοριστούν με λεπτομέρεια, τα επί μέρους συμφέροντα όλων των προαναφερόμενων κοινωνικών ομάδων. Παράλληλα αυτή η διαδικασία ενδυναμώνει το ενδιαφέρον των δημοτών για την ενασχόλησή τους με τα κοινά, αφού η συμβολή τους στη λήψη των αποφάσεων, είναι άμεση και ουσιαστική.

ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ - ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Το ποιό σημαντικό θέμα στην λειτουργία του Δήμου: ΠΟΙΟΣ  ΠΑΙΡΝΕΙ ΤΙΣ ΑΠOΦΑΣΕΙΣ?
Το πολιτικό σύστημα με το οποίο λειτουργούν οι Δήμοι στη χώρα μας είναι η Αντιπροσωπευτική Δημοκρατία. Οι δημότες κάθε τέσσερα και σήμερα πέντε χρόνια, καλούνται να εκλέξουν το Δημοτικό Συμβούλιο που θα χειρίζεται τα θέματα του Δήμου. Εκλέγουν δηλαδή το Συμβούλους, τους οποίους εξουσιοδοτούν να λαμβάνουν αντί αυτών, όλες τις αποφάσεις στα θέματα που αφορούν στον δήμο, κατά το χρονικό διάστημα  μέχρι τις επόμενες εκλογές.
Αυτός λοιπόν, που σήμερα παίρνει τις αποφάσεις για όλα τα Δημοτικά θέματα, είναι ο εκλεγμένος κάθε φορά Δήμαρχος, μαζί με την απαιτούμενη πλειοψηφία εκλεγμένων Δημοτικών Συμβούλων. 
Πως μπορούμε όμως να διασφαλίσουμε ότι η εντολή των δημοτών δεν θα «στραβώσει» και ότι αυτή η πλειοψηφία Συμβούλων δεν θα παίρνει αποφάσεις ενάντια στη θέληση της πλειοψηφίας των Δημοτών και των συμφερόντων του Δήμου? Το ερώτημα αυτό δεν έχει εύκολες απαντήσεις και επειδή δεν είναι δυνατόν να διευρυνθεί ο αριθμός των Δημοτικών Συμβούλων, μια λύση θα μπορούσε να είναι η συγκρότηση ενός συμβουλευτικού (αρχικά και δεσμευτικού αργότερα) προς το Δημοτικό Συμβούλιο οργάνου, το οποίο να αποτελείται ενδεικτικά από:
Όλους τους υποψήφιους συμβούλους του πλειοψηφούντος στις εκλογές Συνδυασμού
Την γενική συνέλευση των μελών του Συνδυασμού
Ένα ευρύτερο σώμα, ανάλογα με τις κοινωνικές ομάδες που εμπλέκονται στο υπό εξέταση κάθε φορά θέμα ή δράση.

Σε κάθε περίπτωση η επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος δεν είναι εξασφαλισμένη και εξαρτάται από την συμμετοχή και την ωριμότητα των δημοτών. Η ευρύτερη Δημοκρατία είναι ένα πολίτευμα που δεν εγκαθιδρύεται αλλά καταχτιέται βήμα – βήμα από τους Δημότες.

ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ  ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ
Αν όσα προαναφέρθηκαν, γίνουν καθημερινή πρακτική, τότε η ανάπτυξη ενός σωστού Γενικού Σχεδίου Ανάπτυξης του Δήμου μας, θα προκύψει αβίαστα και φυσιολογικά, ώστε να δοθεί ένα τέλος σε κάθε προσπάθεια «ανάπτυξης» του Δήμου με βάση την εξυπηρέτηση «φιλικών» συμφερόντων.

Ένα τέτοιο Σχέδιο Ανάπτυξης θα πρέπει να:
Καταρτιστεί με βάση τους γενικούς στόχους που θα συμφωνήσουμε (δηλ. τι πόλη – Δήμο θέλουμε να έχουμε)
Περιλαμβάνει αναλυτικές θέσεις για την  διαμόρφωση των πόλεων, τον τουρισμό, το Καζίνο και τα προγραμματιζόμενα νέα έργα κλπ
Εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες που παρέχουν οι νέες τεχνολογίες
Έχει χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον μια δεκαετία
Είναι βιώσιμο, βασισμένο στην πραγματικές δυνατότητες του Δήμου και να στοχεύει στην χρήση όλων των διαθέσιμων οικονομικών πόρων.

Νικόλαος Αθ. Κοροβέσης
Χημικός Μηχανικός M.Sc.
Διευθυντής Παραγωγής & Ανάπτυξης
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΛΥΚΕΣ Α.Ε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: