Πέμπτη, 12 Ιουλίου 2018

ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι , ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΑΠΛΗΣ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗΣ, Ομιλία της Μ. Θελερίτη







ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι και θετικά μέτρα  για την ενίσχυση της συμμετοχής των γυναικών στα κέντρα λήψης αποφάσεων της αυτοδιοίκησης


Στο σχέδιο νόμου Κλεισθένης Ι που ψηφίζεται σήμερα στην βουλή περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων και δύο εξαιρετικά θετικές ρυθμίσεις (σταΆρθρα 14 και 51) που αφορούν για την ποσόστωση κατά φύλο 40% τουλάχιστον, στον συνολικό αριθμό των υποψηφίων δημοτικών και περιφερειακών συμβούλων των συνδυασμών που θα συμμετάσχουν στην εκλογική διαδικασία των ΟΤΑ.
Οι ρυθμίσεις αυτές ανταποκρίνονται σε ένα πάγιο αίτημα του γυναικείου και φεμινιστικού κινήματος που υποστήριξε συστηματικά η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλωνκαι συνιστούν ένα από τα εργαλεία για την ενίσχυση της συμμετοχής των γυναικών στα κέντρα λήψης πολιτικών αποφάσεων στην τοπική αυτοδιοίκηση.Επίσηςσυνιστούν μια αναμφισβήτητη τομή στις εκλογικές διαδικασίες, και μια νίκη του φεμινιστικού κινήματος, η οποία συν τοις άλλοις εντάσσεται και στο πλαίσιο των συστάσεων που έχει κάνει στην χώρα μας η ΕπιτροπήCEDAWτου ΟΗΕ, για την ανάγκη λήψης θετικών μέτρων που θα συμβάλλουν ουσιαστικά στην αύξηση της συμμετοχής των γυναικών στα πολιτικά κέντρα λήψης αποφάσεων.
Η λέξη-κλειδί που εισάγεται με τα δύο αυτά άρθραείναι η λέξη «τουλάχιστον», η οποία αφήνει περιθώρια για την αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των γυναικών από τα ριζοσπαστικά αριστερά και προοδευτικά κόμματα και σχήματα έως του 50%. Και από αυτήν την άποψη ανοίγει δρόμο για την εκλογή περισσότερων γυναικών σε θέσεις δημάρχων, δημοτικών συμβούλων, περιφερειαρχών και περιφερειακών συμβούλων.
Όσο για το επιχείρημα ότι δεν εντοπίζονται ή δεν υπάρχουν αρκετές γυναίκες που να επιθυμούν να ενταχθούν στα ψηφοδέλτια, πρόκειται για ένα επιχείρημα ξεπερασμένο και χιλιοειπωμένο που κυρίως υποτιμάει τον εξαιρετικά θετικό ρόλο των γυναικών στο μικροεπίπεδο, στις δομές αλληλεγγύης, στους πρωτοβάθμιους συλλόγους, όπως και το ενδιαφέρον και την κινητοποίησή τους για τα τοπικά ζητήματα. Η ιστορία έχει αποδείξει ότι όπου άνοιξαν δρόμοι και υπήρξε πραγματική ενεργοποίηση εκ μέρους κομμάτων και παρατάξεων με σεβασμό στην συμμετοχή των γυναικών και ενδυνάμωση για την συμμετοχή τους στα κοινά, οι γυναίκες ανταποκρίθηκαν θετικά. Για να το θέσουμε διαφορετικά, οι γυναίκες ενδιαφέρονται να εμπλακούν στην πολιτική ως ενεργά πολιτικά υποκείμενα και όχι για να συμπληρώσουν απλώς τον απαιτούμενο αριθμό σε ένα ψηφοδέλτιο διαδραματίζοντας διακοσμητικό ρόλο σε μη εκλόγιμες θέσεις ως προς τα φύλα
Η θετική αυτή ρύθμιση χωρίς αμφιβολία ανοίγει δρόμο για να κατοχυρώσουμε την ένταξη της ισότητας των φύλων στην τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση.Και με ποσοτικούς και με ποιοτικούς όρους,προκειμένου να φτάσουμε στο 50-50 και την ισόρροπη εκπροσώπηση.
Αναμένουμε αντίστοιχο θετικό μέτρο και για τις εθνικές/ βουλευτικές εκλογές, με βάση και την σχετική ρύθμιση που έχει προτείνει η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων και περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου για την Ουσιαστική Ισότητα των Φύλων, το οποίο ελπίζουμε πως παρά τις καθυστερήσεις θα κατατεθεί προς ψήφιση από το ελληνικό κοινοβούλιο τον Σεπτέμβριο του 2018.
Συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για την ισόρροπη συμμετοχή και το 50-50 και για την εκλογιμότητα των γυναικών.
Θεωρούμε ότι η αύξηση των ποσοστών συμμετοχής των γυναικών σε κέντρα λήψης αποφάσεων είναι αδιαπραγμάτευτο πρόταγμα δημοκρατίας, αλλά αγωνιζόμαστε παράλληλα και συστηματικά για την διαμόρφωση φεμινιστικής ατζέντας και ένταξης των αιτημάτων του φεμινιστικού κινήματος στα προγράμματα της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης και βέβαια για την εκλογή περισσότερων γυναικών.

Γραφείο Τύπο Μ. Θελερίτη, Βουλεύτρια ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Κορινθίας
13 Ιουλίου 2018
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι και θετικά μέτρα  για την ενίσχυση της συμμετοχής των γυναικών στα κέντρα λήψης αποφάσεων της αυτοδιοίκησης

Στο σχέδιο νόμου Κλεισθένης Ι που ψηφίζεται σήμερα στην βουλή περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων και δύο εξαιρετικά θετικές ρυθμίσεις (σταΆρθρα 14 και 51) που αφορούν για την ποσόστωση κατά φύλο 40% τουλάχιστον, στον συνολικό αριθμό των υποψηφίων δημοτικών και περιφερειακών συμβούλων των συνδυασμών που θα συμμετάσχουν στην εκλογική διαδικασία των ΟΤΑ.
Οι ρυθμίσεις αυτές ανταποκρίνονται σε ένα πάγιο αίτημα του γυναικείου και φεμινιστικού κινήματος που υποστήριξε συστηματικά η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλωνκαι συνιστούν ένα από τα εργαλεία για την ενίσχυση της συμμετοχής των γυναικών στα κέντρα λήψης πολιτικών αποφάσεων στην τοπική αυτοδιοίκηση.Επίσηςσυνιστούν μια αναμφισβήτητη τομή στις εκλογικές διαδικασίες, και μια νίκη του φεμινιστικού κινήματος, η οποία συν τοις άλλοις εντάσσεται και στο πλαίσιο των συστάσεων που έχει κάνει στην χώρα μας η ΕπιτροπήCEDAWτου ΟΗΕ, για την ανάγκη λήψης θετικών μέτρων που θα συμβάλλουν ουσιαστικά στην αύξηση της συμμετοχής των γυναικών στα πολιτικά κέντρα λήψης αποφάσεων.
Η λέξη-κλειδί που εισάγεται με τα δύο αυτά άρθραείναι η λέξη «τουλάχιστον», η οποία αφήνει περιθώρια για την αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των γυναικών από τα ριζοσπαστικά αριστερά και προοδευτικά κόμματα και σχήματα έως του 50%. Και από αυτήν την άποψη ανοίγει δρόμο για την εκλογή περισσότερων γυναικών σε θέσεις δημάρχων, δημοτικών συμβούλων, περιφερειαρχών και περιφερειακών συμβούλων.
Όσο για το επιχείρημα ότι δεν εντοπίζονται ή δεν υπάρχουν αρκετές γυναίκες που να επιθυμούν να ενταχθούν στα ψηφοδέλτια, πρόκειται για ένα επιχείρημα ξεπερασμένο και χιλιοειπωμένο που κυρίως υποτιμάει τον εξαιρετικά θετικό ρόλο των γυναικών στο μικροεπίπεδο, στις δομές αλληλεγγύης, στους πρωτοβάθμιους συλλόγους, όπως και το ενδιαφέρον και την κινητοποίησή τους για τα τοπικά ζητήματα. Η ιστορία έχει αποδείξει ότι όπου άνοιξαν δρόμοι και υπήρξε πραγματική ενεργοποίηση εκ μέρους κομμάτων και παρατάξεων με σεβασμό στην συμμετοχή των γυναικών και ενδυνάμωση για την συμμετοχή τους στα κοινά, οι γυναίκες ανταποκρίθηκαν θετικά. Για να το θέσουμε διαφορετικά, οι γυναίκες ενδιαφέρονται να εμπλακούν στην πολιτική ως ενεργά πολιτικά υποκείμενα και όχι για να συμπληρώσουν απλώς τον απαιτούμενο αριθμό σε ένα ψηφοδέλτιο διαδραματίζοντας διακοσμητικό ρόλο σε μη εκλόγιμες θέσεις ως προς τα φύλα
Η θετική αυτή ρύθμιση χωρίς αμφιβολία ανοίγει δρόμο για να κατοχυρώσουμε την ένταξη της ισότητας των φύλων στην τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση.Και με ποσοτικούς και με ποιοτικούς όρους,προκειμένου να φτάσουμε στο 50-50 και την ισόρροπη εκπροσώπηση.
Αναμένουμε αντίστοιχο θετικό μέτρο και για τις εθνικές/ βουλευτικές εκλογές, με βάση και την σχετική ρύθμιση που έχει προτείνει η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων και περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου για την Ουσιαστική Ισότητα των Φύλων, το οποίο ελπίζουμε πως παρά τις καθυστερήσεις θα κατατεθεί προς ψήφιση από το ελληνικό κοινοβούλιο τον Σεπτέμβριο του 2018.
Συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για την ισόρροπη συμμετοχή και το 50-50 και για την εκλογιμότητα των γυναικών.
Θεωρούμε ότι η αύξηση των ποσοστών συμμετοχής των γυναικών σε κέντρα λήψης αποφάσεων είναι αδιαπραγμάτευτο πρόταγμα δημοκρατίας, αλλά αγωνιζόμαστε παράλληλα και συστηματικά για την διαμόρφωση φεμινιστικής ατζέντας και ένταξης των αιτημάτων του φεμινιστικού κινήματος στα προγράμματα της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης και βέβαια για την εκλογή περισσότερων γυναικών.

Γραφείο Τύπο Μ. Θελερίτη, Βουλεύτρια ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Κορινθίας
13 Ιουλίου 2018

ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι και απλή αναλογική στην τοπική αυτοδιοίκηση

Η αφετηρία μιας νέας εποχής για την εκπροσώπηση των πολιτών, την δημιουργία συναινέσεων και τον έλεγχο των αποφάσεων

Μετά την μεταπολίτευση, ποτέ δεν εφαρμόστηκε η απλή αναλογική στην τοπική αυτοδιοίκηση με στόχο την πιστή αποτύπωση της λαϊκής βούλησης.Ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, αν και θεσμοθέτησε πολλά θετικά βήματα, όπως για παράδειγμα την περιφερειακή αυτοδιοίκηση,  διατήρησε το έλλειμμα δημοκρατικής λειτουργίας που χαρακτήριζε και συνέχισε να χαρακτηρίζει την τοπική αυτοδιοίκηση, λόγω του ακραία πλειοψηφικού ισχύοντος εκλογικού συστήματος το οποίο ενίσχυσε το δημαρχοκεντρικό μοντέλο. Παράλληλα, η δημιουργία λιγότερων σε αριθμό, και μεγαλύτερων σε πληθυσμό και σε έκταση δήμων, δεν περιείχε τα θεσμικά αντίβαρα για την ενίσχυση της αντιπροσωπευτικότητας των πολιτών και των συνενωμένων τοπικών κοινωνιών, οδηγώντας σε τοπικούς και περιφερειακούς συγκεντρωτισμούς και δημιουργώντας ένα διογκωμένο δημοκρατικό έλλειμμα.
Η κυβέρνηση με την καθιέρωση της απλής αναλογικής, στοχεύει να καλύψει αυτό το δημοκρατικό έλλειμμα.Άλλωστε η καθιέρωση της απλής αναλογικής δεν αποτελούσε πάγιο αίτημα μόνο της Αριστεράς, αλλά συνολικότερα των δημοκρατικών και σοσιαλιστικών κομμάτων, αλλά και της ΚΕΔΕ η οποία μέχρι το 2003 είχε με πλειοψηφία αποφασίσει υπέρ της απλής αναλογικής.
Η απλή αναλογική δεν είναι απλώς ένα δίκαιο εκλογικό σύστημα που αποτυπώνει με αυθεντικό τρόπο τους πραγματικούς συσχετισμούς. Διασφαλίζει μεγαλύτερη διαφάνεια, δυνατότητα ελέγχου και την δυνατότητα οι όποιες επιλογές γίνονται, τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο, να έχουν ευρύτερες συναινέσεις. Το  πρόβλημα σήμερα είναι ότι ένας συνδυασμός, ο οποίος μπορεί στον πρώτο γύρο να πάρει  25% ή 30%, (και να περάσει στον δεύτερο γύρο ο υποψήφιος δήμαρχος), να ελέγχει το 60% του δημοτικού συμβουλίου.
Γι’ αυτό άλλωστε και η πλειονότητα της αντιπολίτευσης παραδέχθηκε ότι το ισχύον εκλογικό σύστημα δεν είναι δίκαιο. Διότι ανεξάρτητα από τα ποσοστά που έπαιρνε ένας δήμαρχος, το εκλογικό σύστημα απέδιδε στον συνδυασμό του τα 3/5 των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου ή Περιφερειακού Συμβουλίου. Αυτό από μόνο του δημιουργούσε  σοβαρές στρεβλώσεις  στην εκπροσώπηση και υποβάθμιζε την τοπική δημοκρατία. 
Στόχος της κυβέρνησης είναι να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την οικοδόμηση μιας πολιτικής κουλτούρας συνθέσεων, συνεργασιών και πολιτικών συγκλίσεων για την αντιμετώπιση των τοπικών προβλημάτων και ταυτόχρονα μια κουλτούρα που θα συμβάλλει αποφασιστικά στην ενεργοποίηση των προοδευτικών μειοψηφιών οι οποίες με το παρόν σύστημα παροπλίζονται. Διότι είναι πλέον ώριμες οι συνθήκες για να απαλλαγούμε από πρακτικές και αντιλήψεις που περιορίζονται σε στενά μονοπαραταξιακά πλαίσια.
Όσοι και όσες διαφωνούν, διαφωνούν διότι θα δυσκολευτούν ή σωστότερα θα ξεβολευτούν από την ευκολία της μονοδιάστατης σκοπιάς.Γι’ αυτό και εκτός από τους αιρετούς που είναι αντίθετοι με την προωθούμενη  δημοκρατική αλλαγή, οι τοπικές κοινωνίες, τα προοδευτικά και ριζοσπαστικά σχήματα και τα κινήματα πολιτών, αλλά και όσοι ασχολούνται με την Αυτοδιοίκηση, τάσσονται συντριπτικά υπέρ της απλής αναλογικής.
Εξάλλου η κυβερνησιμότητα και η επί της ουσίας διασφάλιση της πλειοψηφίας του δημοτικού συμβουλίου για τις τοπικές υποθέσεις με σκοπό την κυβερνητική σταθερότητα και αποτελεσματικότητα, δεν μπορεί να υπάρξει και να λειτουργήσει ανεξάρτητα από τις ίδια την δημοκρατική αρχή της ισότιμης κατανομής των ψήφων σε έδρες.  Η απλή αναλογική είναι το πρώτο και ουσιαστικό βήμα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν χρόνιες παθογένειες της τοπικής αυτοδιοίκησης οι οποίες συνδέονται άμεσα με τις πελατειακές σχέσεις των δημάρχων. Με τον τρόπο αυτό επίσης ανοίγει ο δρόμος για να δημιουργηθούν συμμαχίες μεταξύ των διαφορετικών δημοτικών παρατάξεων.
Για την κυβέρνηση και τον ΣΥΡΙΖΑ η επίτευξη της κυβερνησιμότητας με όρους δημοκρατίας και ισονομίας σημαίνει δύο πράγματα. Αφενός την δημιουργία νομοθετικού πλαισίου που θα προωθεί και θα ενισχύει την διαβούλευση, και τις  ουσιαστικές προϋποθέσεις για την άσκηση της Δημοκρατίας και αφετέρου την σταδιακή καλλιέργεια μιας διαφορετικής πολιτικής κουλτούρας η οποία θα προκρίνει και θα προάγει την συνεργασία, την συζήτηση, την επιχειρηματολογία και την διαπραγμάτευση.

Γραφείο Τύπο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Κορινθίας
12 Ιουλίου 2018



Ομιλία της Μ. Θελερίτη
Βουλεύτριας του ΣΥΡΙΖΑ Κορινθίας
Και εισηγήτριας για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών
 «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Εμβάθυνση της Δημοκρατίας – Ενίσχυση της Συμμετοχής –Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των ΟΤΑ/ Πρόγραμμα ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι - Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟ.ΔΣ.Α  - Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρμοδιοτήτων σχετικά με την απονομή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση – Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ»
Τετάρτη 11 Ιουλίου 2018
Ολομέλεια


Αγαπητές συναδέλφισσες / Αγαπητοί συνάδελφοι
Μετά από μια μακρά περίοδο συζητήσεων, ανταλλαγής απόψεων και προσεγγίσεων, διαβουλεύσεων με τους αρμόδιους φορείς της αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας των πολιτών, την τοποθέτηση των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην ακρόαση των φορέων,  αλλά και της συζήτησης που διεξήχθη στις συνεδριάσεις της Επιτροπής, είμαστε σήμερα εδώ, για να συζητήσουμε  στην Ολομέλεια  ένα εξαιρετικά σημαντικό σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών.

Ποιες είναι ΟΙ ΣΤΟΧΕΥΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ με την κατάθεση του παρόντος σχεδίου νόμου;
Να θεσμοθετήσει τα πρώτα βήματαμιας συνολικής μεταρρύθμισης στην τοπική αυτοδιοίκηση, επιλέγοντας εκείνα τα πεδία πολιτικής νομοθέτησης που μπορούν να τύχουν άμεσης εφαρμογής. Αυτό άλλωστε σηματοδοτεί και οαριθμητικός δείκτης 1που συμπληρώνει την συμβολική ονοματοδοσία αυτού του μεταρρυθμιστικού εγχειρήματος που ονομάστηκε ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι.
Διότι η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ έχει τονίσει επαναλλειμένως ότι οποιαδήποτε μεταρρύθμιση στην Τ.Α, δεν μπορεί να  προχωρήσει χωρίς  μια ουσιαστική αναδιάρθρωση του πολιτικού & διοικητικού συστήματος.
Θα πρέπει να υπάρξει ουσιαστική μεταφορά εξουσιών αρμοδιοτήτων και πόρων από το κέντρο προς τους περιφερειακούς και τοπικούς δημόσιους θεσμούς, ενώ το μέγεθος αυτής της αλλαγής θα πρέπει να είναι τέτοιας έκτασης που θα ανατρέξει την παραδοσιακή συγκρότηση του  νεολληνικού κράτους το οποίο από το 1830 διαμορφώθηκε σε ένα γραφειοκρατικό αντιδημοκρατικό μόρφωμα που καλλιέργησε σχέσεις δυσπιστίας και αντιπαλότητας με τους πολίτες.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να διαμορφώσουμε τις θεσμικές και πολιτικές συνθήκες για ένα Επιτελικό Κράτος, μια πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και μια Διαβαθμική συνεργασία.
Γιατί δεν εισάγει μια συνολική μεταρρύθμισης η κυβέρνηση;
Διότι πολύ απλά,έλαβευπόψη τις υφιστάμενες συνθήκες 
·      τις συνταγματικές δεσμεύσεις,
·         τα δημοσιονομικά & οικονομικά δεδομένα
·         τις ποσοστώσεις και τα όρια στις προσλήψεις προσωπικού
Εκτός των συνταγματικών περιορισμών, των  δημοσιονομικών -οικονομικών δεδομένων  και του  περιορισμών ως προς το ανθρώπινο δυναμικό, έχουμε εξοπλιστεί και από την εμπειρία των προηγούμενων εφαρμογών (και εδώ αναφέρομαι στον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ που χωρίςοικονομικούς και ανθρώπινους  πόρους και δεν μπόρεσε να εφαρμόσει το πρόγραμμα υποστήριξης της μεταρρύθμισης, αναφέρομαι στο ΕΛΛΑΔΑ).
Από την άλλη, επειδή μια σειρά θέματα ζωτικής σημασίας για την αυτοδιοίκηση δεν είναι δυνατόν να τεθούν υπό αναστολή, επιλέγεται η τμηματική και σταδιακή υλοποίηση της μεταρρύθμισης. Εξάλλου, η ανάκαμψη της Ελλάδας που σηματοδοτήθηκε με την έξοδό μας από τα Μνημόνια θα διευκολύνει την περαιτέρω διαδικασία για  τέτοιου  είδους μεταρρυθμίσεις(κυρίως σε ό,τι αφορά σε πόρους και ανθρώπινο δυναμικό).
Επομένως, λαμβάνοντας υποψη όλα τα παραπάνω, θέτουμε τις βάσεις και προχωράμε. Δεν αναμένουμε κάποιου είδους από μηχανής θεό να επιλύσει τα ζήτηματα, συστήνουμε διυπουργικές ΕπιτροπέςΑνακαθαρισμού Αρμοδιοτήτων και Διαδικασιών για να επισπεύσουμε τη διαδικασία της αποκέντρωσης των αρμοδιοτήτων.
Το καίριο ερώτημα και πολιτικό ζήτημα εντέλει είναι να  συνεννοηθούμε και να συμφωνήσουμε αν και κατά πόσον πραγματικά επιδιώκουμε και θέλουμε αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων, ιδιαίτερα σε επίπεδο δημόσιων πολιτικών.
Αν η απάντηση είναι θετική, τότε θα πρέπει να προχωρήσουμε στην συνταγματική αναθεώρηση, να δούμε ποια αρθρα του συντάγματος πρέπει να αναθεωρηθούν και προς ποια κατεύθυνση.
Ελπίζω πως όλα τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου συμφωνούν σε αυτό. Και αυτό με την σειρά του σημαίνει πως συμφωνούμε ότι η επόμενη Βουλή θα είναι αναθεωρητική. Σωστά; 
Διαφορετικά, πώς θα καταργήσουμε την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, που τόσο επίμονα ζητάει η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας / ΕΝΠΕ; Ή μήπωςτελικά μας προτείνεται να προχωρήσουμε με την κατανομή των αρμοδιοτήτων που δεν απαιτούν συνταγματκή αναθεώρηση;
Πριν αναφερθώ στις τομές  που εισάγονται  με το παρόν Σ/Ν θα ήθελα να αναδείξω κάποια ζητήματα που έχουν ιδιαίτερη σημασία προκειμένου να κατανοήσουμε ποια είναι σήμερα η κατάσταση
Τι έχουμε λοιπόν και πού βρισκόμαστε, μετά απότην εφαρμογή του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ και του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ και 8 χρόνια μνημονιακών πολιτικών; Αναφέρω ενδεικτικά για σκιαγραφήσω τα βασικά δεδομένα:
·         Πλειοψηφικό & αντιδημοκρατικό εκλογικό σύστημα.
·         Δημαρχοκεντρικό μοντέλο και υπερβολική ενδυνάμωση των μονοπρόσωπων οργάνων- που οδήγησαν στην προσωποκεντρική εξουσία
·         Συγκεντρωτική οργάνωση και λειτουργία των Ο.Τ.Α. (ιδίως των Δήμων) σε βάρος των θεσμών της εσωτερικής (ενδοδημοτικής) αποκέντρωσης (π.χ. Τοπικά Συμβούλια).
·         Πολυκερματισμό των ελέγχων, με αποτέλεσμα οι Ο.Τ.Α. να ασφυκτιούν από τον έλεγχο επί της δράσης τους
Αυτά τα δεδομένα επιχειρούμε να αλλάξουν με την αφετηριακή αυτή μεταρρυθμιστική τομή που συζητούμε σήμερα.

Ποιες είναι ΟΙ ΔΕΚΑ (10)  ΒΑΣΙΚΕΣ ΤΟΜΕΣ που εισάγονται με το σχέδιο νόμου ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι;

1.     ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΑΠΛΗΣ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗΣ
Μετά την μεταπολίτευση, ποτέ δεν εφαρμόστηκε η απλή αναλογική στην τοπική αυτοδιοίκηση με στόχο την πιστή αποτύπωση της λαϊκής βούλησης. Ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, αν και θεσμοθέτησε πολλά θετικά βήματα, όπως για παράδειγμα την θεσμοθέτηση της περιφερειακής αυτοδιοίκησης, διατήρησε το έλλειμμα δημοκρατικής λειτουργίας που χαρακτήριζε και συνέχισε να χαρακτηρίζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση, λόγω του ακραία πλειοψηφικού ισχύοντος εκλογικού συστήματος ενισχύοντας το δημαρχοκεντρικό μοντέλο.
Παράλληλα, η δημιουργία λιγότερων σε αριθμό, και μεγαλύτερων σε πληθυσμό και σε έκταση δήμων, δεν περιείχε τα θεσμικά αντίβαρα ενίσχυσης της αντιπροσωπευτικότητας  τόσο των πολιτών  όσο και των συνεννοούμενων τοπικών κοινωνιών, οδηγώντας σε τοπικούς και περιφερειακούς συγκεντρωτισμούς και δημιουργώντας ένα διογκωμένο δημοκρατικό έλλειμμα. Και αυτό πάντοτε στο όνομα της εξασφάλισης μιας αυτοδύναμης τοπικής διακυβέρνησης η οποία θα οδηγούσε  στην κυβερνησιμότητα. Η οποία ως φαίνεται είναι και ένας από τους βασικούς λόγους της αντιπαράθεσης της αντιπολίτευσης στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς με το επιχείρημα της διάλυσης των δήμων και της ακυβερνησίας.
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ με την καθιέρωση της απλής αναλογικής στοχεύει να καλύψει αυτό το δημοκρατικό έλλειμμα.
Άλλωστε η καθιέρωση της απλής αναλογικής δεν αποτελούσε πάγιο αίτημαμόνο της Αριστεράς αλλά συνολικότερα των δημοκρατικών και σοσιαλιστικών κομμάτων.
Για την ιστορία, θα ήθελα ναυπενθυμίσω ότι τα συνέδρια της ΚΕΔΕ μέχρι το 2003 είχαν πάρει αποφάσεις πλειοψηφικά υπέρ της απλής αναλογικής. Τι σήμαιναν οι αποφάσεις αυτές; Ότι τότε οι συνδικαλιστικοί φορείς της αυτοδιοίκησης, επεδίωκαν την διάλυση της Αυτοδιοίκησης,  όπως ισχυρίζεται η σημερινή ηγεσία της ΚΕΔΕ, ή δεν κατανοούσαν μήπως τι ακριβώς ψήφιζαν; Είναι προφανές ότι η παρούσα αλλαγή πλεύσης έχει συγκεκριμένο πολιτικό και ιδεολογικό πρόσημο.
Πρόκειται για μια ιδεοληψία της αριστεράς; Και βέβαια όχι, διότι η απλή αναλογική δεν είναι απλώς ένα δίκαιο εκλογικό σύστημα που αποτυπώνει με αυθεντικό τρόπο τους πραγματικούς συσχετισμούς. Η απλή αναλογική διασφαλίζει μεγαλύτερη διαφάνεια, δυνατότητα ελέγχου και την δυνατότητα οι όποιες επιλογές γίνονται, τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο, να έχουν ευρύτερες συναινέσεις. Το  πρόβλημα σήμερα είναι ένας συνδυασμός, ο οποίος μπορεί στον πρώτο γύρο να πάρει 20, 25%, 30% και να περάσει βέβαια στον δεύτερο γύρο ο υποψήφιος δήμαρχος, να ελέγχει το 60% του δημοτικού συμβουλίου.
Γι’ αυτό άλλωστε και η πλειονότητα της αντιπολίτευσης παραδέχθηκε ότι το ισχύον εκλογικό σύστημα δεν είναι δίκαιο. Διότι ανεξάρτητα από τα ποσοστά που έπαιρνε ένας δήμαρχος, το εκλογικό σύστημα απέδιδε στον συνδυασμό του τα 3/5 των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου ή Περιφερειακού Συμβουλίου. Αυτό από μόνο του δημιουργούσε  σοβαρές στρεβλώσεις  στην εκπροσώπηση και υποβάθμιζε την τοπική δημοκρατία. 
Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις οικοδόμησης μιας κουλτούρας συνθέσεων, συνεργασιών και πολιτικών συγκλίσεων για την αντιμετώπιση των τοπικών προβλημάτων και ενεργοποίησης των μειοψηφιών που με το παρόν σύστημα παροπλίζονται. Διότι είναι πλέον ώριμες οι συνθήκες για να απαλλαγούμε από πρακτικές και αντιλήψεις που περιορίζονται σε στενά μονοπαραταξιακά πλαίσια.
Για να το θέσω διαφορετικά, η απλή αναλογική συνιστά εν δυνάμει ένα σοβαρό μέσο για την ενεργοποίηση των πολιτών για ζητήματα της καθημερινότητας και για την συσπείρωσή τους προκειμένου να αντιμετωπιστούν ζητήματα που εκείνοι και εκείνες γνωρίζουν καλύτερα. Μπορεί δηλαδή η απλή αναλογική να συμβάλλει ουσιαστικά στην εμπλοκή των πολιτών σε «θεσμούς – κατώφλια» για την πολιτική ενεργοποίηση και συμμετοχή. Γιατί ένας τέτοιος θεσμός είναι και οι δήμοι και οι κοινότητες. Ας μην ξεχνάμε ότι βιώνουμε μια διευρυμένη και οξύτατη κρίση σε επίπεδο πολιτικού συστήματος και θεσμών, αλλά και σε επίπεδο εμπιστοσύνης των πολιτών στους θεσμούς της δημοκρατίας.
Αντιλαμβάνομαι τη δυσκολία της ΝΔ, να αποδεχτεί την καθιέρωση της απλής αναλογικής.  Άλλωστε πάντα ήταν υπέρ του συγκεντρωτικού κράτους. Γι΄ αυτό και δεν εκπλαγήκαμε οφείλω να ομολογήσω με την τοποθέτηση του εισηγητή της ΝΔ.
Διότι η αυτοδιοίκηση για την ΝΔ είναι απλώς ένα ακόμα πεδίο κατοχύρωσης της κρατικής προστασίας του ιδιωτικού τομέα, συγκάλυψης της διαπλοκής επιχειρηματικών συμφερόντων και αντιπαράθεσης με οποιαδήποτε προσπάθεια δημοκρατικής μεταρρύθμισης, είτε αφορά ζητήματα θεσμικά, είτε αφορά ζητήματα εργασιακά και ζητήματα περιβαλλοντικά.
Με την αξιωματική αντιπολίτευση το κατανοούμε, αλλά έχουμε δυσκολία να το κατανοήσουμε με την Δημοκρατική Συμπαράταξη, της οποίας  η αυτοδιοικητική της παράταξη στήριζε την απλή αναλογική ενώ σήμερα η εισηγήτρια αναγνωρίζει ότι το ισχύον εκλογικό σύστημα παραβιάζει την λαϊκή εντολή και την ισότητα ψήφου.
Και εφόσον το αναγνωρίζει αυτό το ΠΑΣΟΚ, τι ζητά; Όχι απλή αναλογική για την αποκατάσταση αυτής της αδικίας και την εμβάθυνση της δημοκρατίας και την κατοχύρωση της ισότητας, αλλά κάτι ενδιάμεσο. Και ναι, πράγματι το ιστορικό αυτό κόμμα έχει συνεισφέρει ουσιαστικά στην εκ θεμελίων αναβάθμιση και ενίσχυση του θεσμού της αυτοδιοίκησης στην χώρα. Στο παρελθόν, σήμερα; 
Τι έχει κάνει η παρούσα κυβέρνηση για την αυτοδιοίκηση;
Παρά την επανάληψη σε όλους τους τόνους ότι πρόκειται για το πρώτο βήμα της μεταρρύθμισης που επιχειρεί η παρούσα κυβέρνηση στην αυτοδιοίκηση, η αξιωματική αντιπολίτευση δεν αμφισβητεί μόνο, όπως είναι αναμενόμενο,  ότι η κυβέρνηση προχωράει δυναμικά σε μια μεταρρύθμιση, αλλά επιπλέον επιχειρεί να μας πείσει ότι η παρούσα κυβέρνηση δεν έχει κάνει τίποτα απολύτως για την υποστήριξη και έμπρακτη ενίσχυση της τοπικής αυτοδιοίκησης.Ισχυρίζεται ότι η κυβέρνηση δεν δίνει λύση σε κανένα από τα μεγάλα προβλήματα της αυτοδιοικησης σε οικονομικό και λειτουργικό επίπεδο και οδηγεί τους Δήμους σε διάλυση.
Μόνο που η πραγματικότητα διαψεύδει την ΝΔ. Η κυβέρνηση, όχι μόνο δεν επιχειρεί να διαλύσει του δήμους, όπως έκανε η ΝΔ με άποψη και πρόγραμμα συγκεκριμένο θα έλεγα, αλλά αντιθέτως έχει ψηφίσει σειρά μέτρων και θετικών δράσεων για την ενίσχυσή τους. Αναφέρω εν τάχει και ενδεικτικά το πολυνομοσχέδιο για τους ΟΤΑ(Ν. 4483/2017)το οποίο εκτός από τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των ΔΕΥΑ, επιλύει μια σειρά πάγια αιτήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης και αποδεικνύει με τον πιο σαφή τρόπο την έμπρακτη στήριξη της κυβέρνησης και την λήψη μέτρων για την ενίσχυση της λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας της αυτοδιοίκησης και μάλιστα σε πολύ δύσκολες συνθήκες.
Αυτό άλλωστε προκύπτει και από μια σειρά εξαιρετικά σημαντικές οικονομικές ενισχύσεις προς τους ΟΤΑ οι οποίες πολλαπλασιάστηκαν από το 2016 και μετά. Ελπίζω πως δεν έχετε ξεχάσει ότι η αυτοδιοίκηση την περίοδο 2010-2015 είχε απώλειες πόρων της τάξης του 60%!!!
Ας δούμε λοιπόν ΤΙ ΕΚΑΝΕ Η ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ:
·         Αύξησε την κρατική χρηματοδότηση κατά 5%
·         Εισήγαγε τα ειδικά προγράμματα χρηματοδότησης ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ Ι & ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ 2
·         Εισήγαγε περισσότερα αντικειμενικά κριτήρια για τις ενισχύσεις
·         Εισήγαγε έκτακτες ενισχύσεις για την μικρούς νησιωτικούς και ορεινούς δήμους το 2017 και το 2018 (που ανέρχονται σε 20 εκατομμύρια ευρώ).
·         Όπως και το πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ»
·         Οι Δήμοι ενισχύονται μέσω στοχευμένων προγραμμάτων του ΕΣΠΑ
·         Επίσης ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για τους ΟΤΑ  που σε βάθος πενταετίας αναμένεται να φτάσει συνολικά έως και 1 δισ. ευρώ, θα χρηματοδοτήσει έργα υποδομών (ύδρευση, αποχέτευση, δρόμοι).
Αν όλα αυτά είναι το ονομάζετε «τίποτα», σας προκαλώ να αντιπαραθέσετε όσα κάνατε εσείς την περίοδο 2010-2015 για την τοπική αυτοδιοίκηση.

2.     ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΕΝΔΟΔΗΜΟΤΙΚΗΣ & ΕΝΔΟΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ
Μεσω της αναβάθμισης του ρόλου των κοινοτήτων, ως θεσμού ενδοδημοτικής αποκέντρωσης, και των περιφερειακών ενοτήτων, στο πλαίσιο της ενδοπεριφερειακής αποκέντρωσης.
Για την ενίσχυση των κοινοτήτων και της τοπικής δημοκρατίας προβλέπεται
·         αφενόςη θεσμοθέτηση ξεχωριστής κάλπης για τις κοινότητες. Πρόκειται για την απόσπαση των παραταξιακών ψηφοδελτίων των κοινοτήτων  από τον κεντρικό πυρήνα του ψηφοδελτίου που αφορά την εκλογή του δημοτικού συμβουλίου καιθέσπιση τουενιαίου ψηφοδελτίου μεμονωμένων υποψηφιοτήτων στις μικρές κοινότητες (έως 300 κατοίκων), δίνεται η δυνατότητα σε τοπικές κοινωνίες με μικρό πληθυσμό, να επιλέξουν τα πλέον δραστήρια και ικανά μέλη της κοινότητάς τους για να τους εκπροσωπήσουν
·         Και αφετέρου,αποδίδονται στα αιρετά όργανα των κοινοτήτων νέες αρμοδιότητες, οι οποίες, χωρίς να θέτουν σε αμφισβήτηση τη διοικητική και επιχειρησιακή ενότητα του δήμου ως αυτοτελούς και ενιαίου αυτοδιοικητικού οργανισμού.

3.     ΠΟΣΟΣΤΩΣΗ 40% για την ενίσχυση της συμμετοχής των γυναικών σε κέντρα λήψης αποφάσεων
Οι δύο εξαιρετικά θετικές ρυθμίσεις για την ποσόστωση κατά φύλο 40%, τουλάχιστον, στον συνολικό αριθμό των υποψηφίων δημοτικών και περιφερειακών συμβούλων των συνδυασμών που θα συμμετάσχουν στην εκλογική διαδικασία των ΟΤΑ, αποτελούν πάγιο αίτημα του γυναικείου και φεμινιστικού κινήματος,ως ένα – το τονίζω, ένα – από τα εργαλεία για την ενίσχυση της συμμετοχής των γυναικών στα κέντρα λήψης πολιτικών αποφάσεων στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Όσο για το επιχείρημα ότι δεν εντοπίζονται ή δεν υπάρχουν αρκετές γυναίκες που να επιθυμούν να ενταχθούν στα ψηφοδέλτια, πρόκειται για ένα επιχείρημα ξεπερασμένο και χιλιοειπωμένο που κυρίως υποτιμάει τον εξαιρετικά θετικό ρόλο των γυναικών στο μικροεπίπεδο, στις δομές αλληλεγγύης, στους πρωτοβάθμιους συλλόγους, όπως και το ενδιαφέρον και την κινητοποίησή τους για τα τοπικά ζητήματα. Η ιστορία έχει αποδείξει ότι όπου άνοιξαν δρόμοι και υπήρξε πραγματική ενεργοποίηση εκ μέρους κομμάτων και παρατάξεων με σεβασμό στην συμμετοχή των γυναικών και ενδυνάμωση για την συμμετοχή τους στα κοινά, οι γυναίκες ανταποκρίθηκαν θετικά. Για να το πω με άλλα λόγια, οι γυναίκες ενδιαφέρονται να εμπλακούν ως ενεργά πολιτικά υποκείμενα και ως για να συμπληρώσουν απλώς τον απαιτούμενο αριθμό σε ένα ψηφοδέλτιο διαδραματίζοντας διακοσμητικό ρόλο σε μη εκλόγιμες θέσεις!!! Στα κόμματα και στις δημοτικές και περιφερειακές παρατάξεις εναπόκειται να αλλάξουν τις ανδροκεντρικές και στερεοτυπικές ως προς τα φύλα δομές και διαδικασίες, αν βεβαίως ενδιαφέρονται για την ουσιαστική συμμετοχή των γυναικών στην πολιτική διαδικασία.
Γι’ αυτό καλώ το σύνολο των κομμάτων του δημοκρατικού τόξου να υπερψηφίσουν τα δύο αυτά άρθρα  του νομοσχεδίου.

4.     ΘΕΣΜΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
Αν και η θέσπιση δημοτικών και περιφερειακών επιτροπών διαβούλευσης υπήρξε μία από τις σημαντικές θεσμικές αλλαγές του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, αξιοποιήθηκε και εφαρμόστηκε στην πράξη σε πολύ περιορισμένο βαθμό.
Με τον ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ Ι που στοχεύει στην ενίσχυση της δημοκρατίας και της συμμετοχής στους αυτοδιοικητικούς οργανισμούς, αναβαθμίζεται ο θεσμός των δημοτικών και περιφερειακών επιτροπών διαβούλευσης, και παράλληλα δημιουργείται ένα πιο αποτελεσματικό πλαίσιο για την ενεργοποίηση των πολιτών/ την ενθάρρυνση και προώθηση της ενεργητικής συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στις τοπικές υποθέσεις.
Συγκεκριμένα:
-        Προβλέπεται η δυνατότητα συγκρότησής τους και στους μικρότερους Δήμους (με πληθυσμό μεγαλύτερο των 5.000 κατοίκων).
-        Δημοψήφισμα
-        Λαϊκές συνελεύσεις

5.     ΝΕΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ
·         Η κατηγοριοποίηση, θέτει τις βάσεις για μια πιο δίκαιη διοικητική και δημοσιονομική μεταχείριση των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ, η οποία θα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαίτερες δυνατότητες και, κυρίως, τις ιδιαίτερες ανάγκες των δήμων, με βάση τα διακριτά χαρακτηριστικά τους.
·         Ειδικότερα, λαμβάνοντας μια σειρά από κριτήρια όπως τα γεωοικονομικά χαρακτηριστικά, τον πληθυσμό και την αστικοποίησή τους διαμορφώνει νέες κατηγορίες  έτσι ώστε να εξυπηρετηθούν ουσιαστικά και με διακριτό, διαφορετικό τρόπο τόσο οι λειτουργικές όσο και οι αναπτυξιακές και κοινωνικές  ανάγκες των δήμων με βάση τους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους  που διαθέτουν. Ειδική θέση στις κατηγορίες αυτές λαμβάνει  η νησιωτικότητα και η ορεινότητα λόγω της αντικειμενικής γεωγραφικής και συγκοινωνιακής απομόνωσης  τους διαμορφώνοντας για αυτές ένα ειδικό καθεστώς που θα ευνοήσει τη χρηματοδότηση τους.
6.     ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΩΝ ΟΤΑ
Με την ενίσχυση του αναπτυξιακού ρόλου και με την δυνατότητα που δίνεται στους ΟΤΑ Α & Β βαθμού προκειμένου να μπορούν να συστήνουν – σε συνεργασία με άλλους φορείς του Δημοσίου - εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας,  θερμικών εγκαταστάσεων και λειτουργίας μονάδων αφαλάτωσης, εταιρείες κοινής ωφέλειας κ.λπ.
7.     ΕΠΟΠΤΗΣ ΟΤΑ ΩΣ ΑΥΤΟΤΕΛΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
Τομή συνιστά και το γεγονός ότι συγκροτείται επόπτης ΟΤΑ ως αυτοτελής υπηρεσία, η οποία αναλαμβάνει τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των ΟΤΑ. Με το σχέδιο νόμου ρυθμίζεται
  • η συγκρότηση και λειτουργία των Αυτοτελών Υπηρεσιών Εποπτείας ΟΤΑ,
  • μεταρρυθμίζονται βασικές πτυχές του συστήματος οργάνωσης και διεξαγωγής της κρατικής εποπτείας επί των ΟΤΑ και των νομικών προσώπων που ανήκουν σε αυτούς.
Επί της ουσίας, αποσυνδέεται η εποπτεία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, διασφαλίζεται το υψηλό επίπεδο και η επιστημονική επάρκεια των Εποπτών ΟΤΑ, ενώ αναπροσδιορίζεται και το εύρος του ελέγχου νομιμότητας.
8.     ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΜΙΚΡΩΝ ΟΤΑ
Ενισχύεται η τεχνική υποστήριξη ιδιαιτέρως των μικρών ΟΤΑ μέσω της πρόβλεψης για την σύναψη προγραμματικών συμβάσεων.
Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι δήμοι που είτε δεν έχουν επαρκή τεχνική υπηρεσία, είτε δεν έχουν το αναγκαίο προσωπικό και τις απαιτούμενες ειδικότητες, θα μπορούν να υποστηρίζονται/ να επικουρούνται σε μια σειρά διαδικασίες που αφορούν την μελέτη και εκτέλεση έργων από την ανώνυμη εταιρία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «Μονάδα Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων/ ΜΟΔ ΑΕ». 
9.     ΦΟΔΣΑ
Μια σημαντική μεταρρύθμιση του σ/ν είναι και ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου της οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟΔΣΑ, το οποίο θα βρίσκεται πλέον σε πλήρη εναρμόνιση με το κοινοτικό και συνταγματικό περιβαλλοντικό κεκτημένο.  Απώτερος στόχος είναι η Ελλάδα να γίνει μια χώρα ανακύκλωσης με όσο το δυνατόν λιγότερα απόβλητα.  Το σχέδιο νόμου καταργεί την υποχρέωση συγχώνευσης σε ένα και μόνον σχήμα ανά περιφέρεια, που προέβλεπε ο νόμος 4071/2012 και δίνει πλέον τη δυνατότητα στους δήμους να συστήνουν, υπό προϋποθέσεις, από έναν έως τρεις ΦΟΔΣΑ ανά περιφέρεια, είτε με τη μορφή συνδέσμου είτε με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας των ΟΤΑ.
10.                        ΚΑΤΑΤΜΗΣΗ ΕΚΛΟΓΙΚΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ Β’ ΑΘΗΝΑΣ ΚΑΙ ΑΤΤΙΚΗΣ
Είναι κοινός τόπος και για τους πολίτες ότι η εκλογική περιφέρεια της Β' Αθηνών είναι μία γιγαντιαία περιφέρεια.Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Τι δεν διασφαλίζεται όταν έχουμε αυτού του μεγέθους εκλογικές περιφέρειες; Μήπως δεν διασφαλίζεται η τοπικότητα της πολιτικής και η εγγύτητα και επικοινωνία των πολιτών με τους αιρετούς αντιπροσώπους κάθε περιοχής; Μήπως επίσης δεν διασφαλίζεται ο κοινωνικός έλεγχος και η λογοδοσία όσων εκλέγονται λόγω αυτών των αποστάσεων και μεγεθών (πληθυσμιακών, γεωγραφικών αλλά και συμβολικών και ουσιαστικών);
Επίσης, μήπως οι πολύ μεγάλες πληθυσμιακά εκλογικές περιφέρειες ευνοούν τις σχέσεις εξάρτησης των υποψηφίων, αλλά και των εκλεγμένων, από μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, μηχανισμούς διαμόρφωσης της κοινής γνώμης, λόμπι που ασκούν πιέσεις για ίδια συμφέροντα και ΜΜΕ;
Στόχος είναι αφενός να ενισχυθεί η τοπική εκπροσώπηση στην βάση των πραγματικών κοινωνικών, οικονομικών, πολιτισμικών αναγκών των πολιτών και αφετέρου να ενισχυθεί η διαφάνεια στους όρους του πολιτικού ανταγωνισμού και στους όρους με τους οποίους διεξάγεται το πολιτικό παιγνίδι στο κοινωνικό πεδίο.
Η κυβέρνηση παρά τον ιδιότυπο πόλεμοπου έχει ξεδιπλωθεί κατά του Υπουργείου Εσωτερικών, ο οποίος μάλιστα εκτός από τα ιδεολογικά και πολιτικά χαρακτηριστικά, έχει επίσης αποκτήσει και διχαστικά χαρακτηριστικά, κυρίως με ευθύνη της Ν.Δ., θέτει τις βάσεις για την αφετηρία μιας μεταρρυθμιστικής προσπάθειας,  με τόλμη και επίγνωση των προκλήσεων.
Η κυβέρνηση θεσμοθέτησε την απλή αναλογική για τις εθνικές εκλογές. Ήρθε πλέον η ώρα να θεσμοθετηθεί και στις αυτοδιοικητικές εκλογές. Ενάντια στις ισχυρές δομές συμφερόντων που έχουν δημιουργηθεί στις πρωτοβάθμιες και δευτεροβάθμιες δομές αντιπροσώπευσης. Ενάντια στα συστήματα των τοπικών διαπλοκών και τοπικών συναλλαγών. Με στόχο την αυθεντική εκπροσώπηση των πολιτών και να ανατροπή των πελατειακών ισορροπιών στην αυτοδιοίκηση.
Ολοκληρώνω την ομιλία μουπαραφράζοντας τον στίχο του Κάλβου από την ωδή με τίτλο «Εις Σάμον» όπου λέει «Θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία» λέγοντας ότι θέλει αρετή και τόλμη η δημοκρατία!



Δεν υπάρχουν σχόλια: