Τετάρτη 28 Αυγούστου 2013

ΓΙΑΤΙ ΑΠΑΞΙΩΝΟΥΝ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΠΡΙΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΘΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ;

ANΑΜΟΝΗ ΔΙΑΚΛΑΔΩΣΗΣ  ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΠΡΟΣ ΛΟΥΤΡΑΚΙ
Του Δημήτρη Καραπατά*
Μέγιστα δεινά, για τον ορθό σχεδιασμό του έργου της επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου προς το Λουτράκι, δεν κυοφορούν μόνο οι θεσμικοί παράγοντες που παρεμβαίνουν σε αυτό και που κατονόμασε στο προχθεσινό άρθρο του ο γράφων, αλλά και συγκεκριμένος υπηρεσιακός  παράγων του ΟΣΕ που αποτελεί σύμφωνα με όλα τα ατράνταχτα στοιχεία, αντεπιστέλλον μέλος αυτής της ομάδας που κινείται υπονομευτικά για το ορθό σχεδιασμό του έργου, προσφέροντας αλληλοδιαδόχως και αφειδώς βοήθεια σε ημετέρους.
Ο λόγος φυσικά για τον γνωστό και μη εξαιρετέο, Γρηγόρη Σαμπατακάκη. Το διευθυντή Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΟΣΕ, που εξ’ απαλών ονύχων εξέφραζε αφύσικες τοποθετήσεις και κυοφόρησε μέγιστα προβλήματα για την επέκταση του προαστιακού προς το Λουτράκι. Και που οι δημότες πρέπει να είναι εξαιρετικά καχύποπτοι, επιφυλακτικοί και να διυλίζουν με μεγάλη προσοχή της απόψεις του που προφανώς στόχο έχουν να καθαγιάσουν στα μάτια της τοπικής κοινωνίας ανερμάτιστες απόψεις για να ευνοηθούν ενδεχομένως οικονομικά συμφέροντα.
Ο Γρηγόρης Σαμπατακάκης είναι ο ίδιος άνθρωπος που από την εποχή που ήταν πρόεδρος στην ΕΡΓΟΣΕ, έθετε εμπόδια για να καθυστερήσει το έργο, ώσπου να ολοκληρωθεί πρώτα η επέκταση του σχεδίου πόλης του Λουτρακίου, έτσι ώστε να οδηγήσει αναγκαστικά τον προαστιακό να τερματίζει σε χώρο κοντά στο καζίνο, στην οδό Παπανικολάου κι όχι στο Λουτράκι.
Μια από αυτές τις ανερμάτιστες τεχνικές απόψεις του Γρηγόρη Σαμπατακάκη ήταν να τερματίζει ο νέος προαστιακός στον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό του Λουτρακίου -ανέφικτο λόγω του μεγαλύτερου εύρους των συρμών του προαστιακού- για να συντηρείται διχογνωμία ανάμεσα στις υπηρεσίες του δήμου και του ΟΣΕ και να μην προχωράει το έργο.
Θέλει αντί για ένα λειτουργικό δύο άχρηστους σταθμούς!
Το συγκεκριμένο κορυφαίο στέλεχος, αδιαφορώντας αν το έργο ήταν μακράν δυσλειτουργικό και θα δημιουργούσε σοβαρά προβλήματα στην ομαλή μεταφορά χιλιάδων πολιτών, εξέφραζε μακράν διαφορετικές απόψεις από τον αρχικό ορθό σχεδιασμό του ΟΣΕ και για τον σταθμό του Ισθμού προκαλώντας εύλογα ερωτήματα στην τοπική κοινωνία αν αυτό γίνεται για να ευνοηθούν οικονομικά συμφέροντα που θέλουν σταθμό στην περιοχή Γαλότα και στη Α-Β Βασιλόπουλος. Υποστηρίζοντας μάλιστα, μέσα στην οικονομική κρίση και την περίοδο των ισχνών αγελάδων, αντί το ενός σταθμού στον κόμβο (η αναγκαιότητα και η σκοπιμότητα του οποίου τονίστηκε εμπεριστατωμένα στο χθεσινό άρθρο) να δαπανηθούν αλόγιστα κονδύλια για δύο σταθμούς στον Ισθμό με απόσταση μικρότερη των 300 μ. ο ένας από τον άλλο, (όπου κανένας από τους δύο δεν θα εξασφαλίζει  την άμεση μετεπιβίβαση των πολιτών από το τρένα του Λουτρακίου στα αρτηριακά τρένα με κατεύθυνση είτε την Αθήνα, είτε την Πάτρα) και πρότεινε εκτός από τη θέση Α-Β Βασιλόπουλος και τη μετατροπή του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού του Ισθμού σε σταθμό του προαστιακού. Δηλαδή, αντί για ένα λειτουργικό σταθμό, να κατασκευασθούν δύο άχρηστοι!
Το 2009 μάλιστα το εν λόγω στέλεχος δεν δίστασε να εκμεταλλευθεί την άγνοια δύο βουλευτών του νομού Κορινθίας και να προσπαθήσει να τους παραπλανήσει, κάτι που ευτυχώς χάρη στην Πρωτοβουλία Πολιτών & Φορέων δεν κατάφερε να το πετύχει. Το γεγονός πως ο ΟΣΕ την ώρα που ανέπτυσσε το δυτικό κλάδο του προαστιακού σιδηροδρόμου προς την Κορινθία δεν επέλεξε να κατασκευάσει σταθμό στη θέση Α-Β Βασιλόπουλος, αλλά είχε προβλέψει σταθμό την διακλάδωση με την σύμβαση 202/2000 (με έτοιμη περιβαλλοντική μελέτη), ο οποίος δεν υλοποιήθηκε αν και είναι έργο αλληλένδετο με τον τερματικό σταθμό του Λουτρακίου και δεν υλοποιήθηκε ποτέ διότι υπήρχε διαφωνία μεταξύ των υπηρεσιακών παραγόντων του ΟΣΕ και του τότε δήμαρχου Παύλου Παύλου για την χωροθέτηση του τερματικού σταθμού στο Λουτράκι. Άλλωστε, αυτό προκύπτει και από πλήθος εγγράφων του υπουργείου Υποδομών - Μεταφορών - Δικτύων, τα οποία προέκυψαν στα πλαίσια κοινοβουλευτικού ελέγχου και που αναφέρουν ξεκάθαρα ότι ο σταθμός στη θέση Α-Β Βασιλόπουλος προέκυψε από την διαφωνία δήμου και ΟΣΕ για τον τερματικό σταθμό στο Λουτράκι. Κι επειδή ο Γρηγόρης Σαμπατακάκης για να πετύχει το σκοπό του μπορεί να επικαλεστεί τεχνικές δυσκολίες για τον σταθμό του Ισθμού στην διακλάδωση, διαβάστε και την τεχνική περιγραφή που κάνει το μελετητικό γραφείο της ΟΝ ΤRUK για τον σταθμό Isthmos - Junction (Ισθμός - Μετεπιβίβαση).
Η τεχνική περιγραφή της On Truck για το σταθμό του Ισθμού
Στον κλάδο προς Λουτράκι είναι υποχρεωτική η κατασκευή αποβάθρας μήκους 150 m, πλάτους 3.20 m και ύψους από κεφαλή σιδηροτροχιάς 0.76 m. Οι διαστάσεις αυτές επιτρέπουν την στάθμευση πεντάδυμης ηλεκτροκίνητης αποβάθρας Α/Α Desiro. Στο σημείο που θα τοποθετηθεί η αποβάθρα του κλάδου προς Λουτράκι θεωρήθηκε κλίση 8%ο. Στην περίπτωση που η κλίση υπερβαίνει το προβλεπόμενο για την ανάπτυξη στάσης όριο του 8%ο, επιβάλλεται η τοποθέτηση προστάτιδας αλλαγής- σύρτη ασφαλείας (catch point), με αιχμή εστραμμένη προς Λουτράκι πριν το σημείο στάθμευσης επί της αποβάθρας, για την εξασφάλιση της ασφάλειας κυκλοφορίας επί της κύριας γραμμής. Η αλλαγή προς τον σύρτη ασφαλείας θα εξασφαλίζεται με τηλεχειρισμό από το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας Κορίνθου, μέσω της κατά περίπτωση χάραξης διαδρομής στην κατεύθυνση  Λουτράκι - Αθήνα (αιχμή σύρτη γυρισμένη προς Αθήνα) ή στην κατεύθυνση Κόρινθος - Αθήνα (αιχμή σύρτη γυρισμένη προς την τυφλή γραμμή).
Η αποβάθρα θα τοποθετηθεί στα αριστερά όπως βαίνει ο κλάδος προς Λουτράκι περίπου 295 μέτρα μετά την αλλαγή τροχιάς επί της κύριας γραμμής και βρίσκεται με το μεγαλύτερο μέρος σε ευθυγραμμία, ενώ ένα μικρό κομμάτι αυτής σε καμπύλη με 300m ακτίνα καμπυλότητας και 100m υπερύψωση.
Επί της παρακείμενης κύριας γραμμής Αθηνών - Κορίνθου θα τοποθετηθούν δύο πλευρικές αποβάθρες μήκους 200m, πλάτους 3.20m και ύψος από κεφαλή σιδηροτροχιάς 0.76m. Οι διαστάσεις αυτές επιτρέπουν και την στάθμευση ελκόμενων υπεραστικών αμαξοστοιχιών, 7 συνολικά οχημάτων. Η Χ.Θ. αρχής των αποβαθρών είναι η 92 συν 298, και το μεγαλύτερο μέρος τους βρίσκεται υπό κλίση 2,57%ο. Σημειώνεται ότι οι αποβάθρες απέχουν 94 μέτρα από το τεχνικό της άνω διάβασης της νέας εθνικής οδού στη Χ.Θ. 92 συν 592. Για την κατασκευή των αποβαθρών είναι αναγκαία η μετατόπιση των φωτοσημάτων 2 και 22 από τη Χ.Θ. 92 συν 378 στη Χ.Θ. 92 συν 278. Με βάση όσα αναφέρθηκαν στα προηγούμενα και όπως φαίνεται στα σχέδια Σ1 ο νέος σταθμός Ισθμός - Μετεπιβίβαση περιλαμβάνει τρεις συνολικά αποβάθρες οι οποίες μπορούν να συνδέονται με πεζογέφυρες εξοπλισμένες  με κυλιόμενες και σταθερές κλίμακες, καθώς και ανελκυστήρες για την εξυπηρέτηση ατόμων με ειδικές ανάγκες. Η απόσταση μεταξύ των αποβαθρών κυμαίνεται όπως φαίνονται και στα σχέδια Σ1 από 14 μέχρι 22 μέτρα περίπου, απόσταση ικανή για την κατασκευή πεζογέφυρας. Η υψομετρική διαφορά μεταξύ των αποβαθρών επί κύριας γραμμής και της αποβάθρας του κλάδου Λουτρακίου, για δίαφορες κλίσεις του δευτέρου φαίνεται στα Σχέδια Σ2. Η μακροπολεοδομική και συγκοινωνιακή θεώρηση για τις χωροθετήσεις των σταθμών του προαστιακού για τους  σταθμούς του Ισθμού και του Λουτρακίου καταλήγει ως εξής: Βάση των προαναφερθέντων ο χαρακτήρας του νέων σταθμών του Ισθμού και του Λουτρακίου είναι διττός και συμπερασματικά η μόνη βιώσιμη περίπτωση εξυπηρέτησης του δήμου Λουτρακίου από τον προαστιακό, είναι η κατασκευή του κλάδου κανονικής γραμμής Ισθμού - Λουτρακίου και η διαμόρφωση των 3 σταθμών που αναφέρθηκαν στα προηγούμενα. Το Λουτράκι χρειάζεται τα δικά του προαστιακά τρένα στη σύνδεση με την Αθήνα, τα οποία θα ξεκινούν από την αφετηρία της πόλης στην οδό Αιγαίου και θα μπορούν να ανταποκρίνονται  στον σταθμό Ισθμός - Μετεπιβίβαση. Μόνο με αυτή την προϋπόθεση ο προαστιακός μπορεί να συνεισφέρει αποτελεσματικά στην συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση του Λουτρακίου, την αποφόρτιση του την περίοδο των μεγάλων τουριστικών αιχμών την κυκλοφοριακή του αποσυμφόρηση από τα Ι.Χ. των επισκεπτών και την απομείωση των αναγκών του σε χώρους στάθμευσης, ενώ θα αναβαθμίσει και θα μετατρέψει το Λουτράκι σε ένα κατ’ εξοχήν προνομιακό προάστιο της Αθήνας, με καταλυτικές συνέπειες στους τομείς της αύξησης της αξίας γης και ακινήτων, που σε συνάρτηση με τη δυνατότητα άμεσης μετεπιβίβασης στο Μετρό με το ίδιο εισιτήριο θα συντελέσει μια συγκοινωνιακή επανάσταση στο Λουτράκι, με ευεργετικές συνέπειες για ολόκληρη την περιοχή.
Αυτοί είναι ενάντια στο Λουτράκι και το ορθό έργο;
Κατόπιν των προαναφερομένων είναι προδήλως ορατό πως ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης, ο αντιπεριφερειάρχης Κορινθίας Γιώργος Δέδες, ο βουλευτής Χρίστος Δήμας, ο δήμαρχος Λουτρακίου Κώστας Λογοθέτης, ο Παύλος Παύλου και ο Γρηγόρης Σαμπατακάκης σκοπούν στο να κατασκευασθεί ένα έργο που θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην ομαλή μεταφορά των χιλιάδων πολιτών και θα λειτουργήσει ως αποτρεπτικός παράγοντας που θα στερήσει από την ευρύτερη περιοχή του Λουτρακίου μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες και θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην υποστήριξη των τουριστικών της αναγκών, με μόνο γνώμονα τα οικονομικά συμφέροντα στην γύρω περιοχή της θέσης Α-Β Βασιλόπουλος και του καζίνου.
Οι πολίτες του δήμου σήμερα ζουν τα συμπαρομαρτούντα των αλόγιστων και περιέργων επιλογών των εν λόγων ταγών, αφού κλείνουν οι επιχειρήσεις και καταστήματα στην περιοχή, αυξάνεται συνεχώς η ανεργία και άρα η εξάρτηση των πολιτών από το καζίνο, το οποίο ελλείψει πελατείας μειώνει τις αποδοχές των εργαζομένων, έχει απολύσει προσωπικό και θέλει να μετατρέψει την κοινοπραξία σε Α.Ε. για να εκπαραθυρώσει τον δήμο από την επιχείρηση δίδοντας μέχρι τώρα από το πλήγμα στην επισκεψιμότητα μόνο το ελάχιστο εγγυημένο μέρισμα κερδών με αποτέλεσμα να γίνονται ελάχιστα έργα.
Επίσης, μεγάλα έργα όπως το Loytraki Thermal Spa φυτοζωεί και κινδυνεύει να δοθεί αντί πινακίου φακής σε ιδιώτες, το κυκλοφοριακό συνεχίζει να διαιωνίζεται και να ταλανίζει την ποιότητα ζωής των κατοίκων του Λουτρακίου.
Στις υπεραστικές μεταφορές για Αθήνα το ΚΤΕΛ συνεχίζει το μονοπώλιο προς όφελος του και εις βάρος του ανταγωνισμού, ενώ και τα άτομα με κινητικά προβλήματα στερούνται ένα μέσο φιλικό που μπορεί να τους μεταφέρει στον προορισμό τους.
Τέλος μεγάλες είναι και οι ζημιές που έχουν υποστεί όλες οι ιδιοκτησίες με τις τιμές τους να έχουν καταβαραθρωθεί από το πλήγμα στην επισκεψιμότητα, ενώ και η ομαλή του επέκταση του σχεδίου πόλης στο Λιβαδάκι βρίσκεται στον αέρα, αφού η σημερινή σιδηροδρομική γραμμή διέρχεται με ανισοσταθμία μεταξύ Παπανικολάου και Αιγαίου και εμποδίζει την διάνοιξη των εκατέρωθεν οδών που πρέπει να διανοιχτούν.
* Ο Δημήτρης Καραπατάς, είναι επικεφαλής της Πρωτοβουλίας Πολιτών και Φορέων για την Έλευση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στην πόλη του Λουτρακίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: