Σύμφωνα με πληροφορίες που
διαρρέουν από την Αμφίπολη, αύριο οι εκπρόσωποι των ανασκαφέων θα
επιβεβαιώσουν την αποκάλυψη της Περσεφόνης. Κατ' αυτό τον τρόπο θα
αποκατασταθεί ολόκληρο το έργο και ο γενειοφόρος αρματηλάτης θα
ταυτοποιηθεί με τον θεό του Κάτω Κόσμου, τον Πλούτωνα.
Καθώς απομακρύνεται η επιχωμάτωση από το δεξιό άκρο της περίφημης ψηφιδωτής παράστασης, η οποία ανευρέθηκε στον δεύτερο θάλαμο εντός του Τύμβου Καστά, αναδύεται το σύνολο του έργου. Η ολοκληρωμένη εικόνα του είναι, πάντα κατά τις πληροφορίες του protothema.gr, συγκλονιστική.
Παρόλο που η «σκηνοθεσία» της σύνθεσης είναι πρωτότυπη, με την εμφάνιση της Περσεφόνης αναδεικνύεται ένα εικαστικό θέμα που αποτελούσε κοινό τόπο για τα πολυτελή ταφικά μνημεία της ύστερης αρχαιότητας. Υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχη παράσταση βρέθηκε ως τοιχογραφία στη Μεγάλη Τούμπα των Αιγών, στη Βεργίνα.
Ωστόσο, ο Ερμής, ο Πλούτων και η Περσεφόνη, όπως εκτιμούν αρχαιολόγοι, θα πρέπει να συνθέτουν μια εικόνα-προπομπό ενός δεύτερου ψηφιδωτού, ενδεχομένως ακόμη πιο περίτεχνου και εντυπωσιακού, το οποίο θα βρεθεί στο δάπεδο του τρίτου θαλάμου.
Ο συγκεκριμένος χώρος παραμένει επιχωματωμένος, περίπου έως το μισό του ύψους του, πράγμα που σημαίνει ότι οι ερευνητές θα πρέπει να αφαιρέσουν περί τα 4 μέτρα χώματος έως ότου φτάσουν στο δάπεδο. Ταυτόχρονα, κερδίσει έδαφος το σενάριο που υποστηρίζει ότι αυτός ο τρίτος θάλαμος θα είναι και ο τελευταίος του μνημείου.
Η αποκάλυψη του ψηφιδωτού στον χώρο πίσω από τις Καρυάτιδες, προσωρινά μετέθεσε το ενδιαφέρον στις εκπλήξεις που κρύβει ο Τύμβος, παρά στα πάγια και κρίσιμα ερωτήματα που σχετίζονται με αυτόν, δηλαδή το ποιος έχει ταφεί και κατά πόσον ο τάφος έχει συληθεί ή όχι. Ωστόσο, το γεγονός ότι δεν έχουν βρεθεί κτερίσματα, υπολείμματα επίπλωσης ή άλλα κινητά ευρήματα, μάλλον ενισχύει το πιο απαισιόδοξο των σεναρίων, δηλαδή αυτό της τυμβωρυχίας.
Η τοιχογραφία «Η αρπαγή της Περσοφόνης» που αποκαλύφθηκε σε μακεδονικό τάφο στις Αιγές:
Ο θεός Πλούτωνας, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία στις Αιγές:
Καθώς απομακρύνεται η επιχωμάτωση από το δεξιό άκρο της περίφημης ψηφιδωτής παράστασης, η οποία ανευρέθηκε στον δεύτερο θάλαμο εντός του Τύμβου Καστά, αναδύεται το σύνολο του έργου. Η ολοκληρωμένη εικόνα του είναι, πάντα κατά τις πληροφορίες του protothema.gr, συγκλονιστική.
Παρόλο που η «σκηνοθεσία» της σύνθεσης είναι πρωτότυπη, με την εμφάνιση της Περσεφόνης αναδεικνύεται ένα εικαστικό θέμα που αποτελούσε κοινό τόπο για τα πολυτελή ταφικά μνημεία της ύστερης αρχαιότητας. Υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχη παράσταση βρέθηκε ως τοιχογραφία στη Μεγάλη Τούμπα των Αιγών, στη Βεργίνα.
Ωστόσο, ο Ερμής, ο Πλούτων και η Περσεφόνη, όπως εκτιμούν αρχαιολόγοι, θα πρέπει να συνθέτουν μια εικόνα-προπομπό ενός δεύτερου ψηφιδωτού, ενδεχομένως ακόμη πιο περίτεχνου και εντυπωσιακού, το οποίο θα βρεθεί στο δάπεδο του τρίτου θαλάμου.
Ο συγκεκριμένος χώρος παραμένει επιχωματωμένος, περίπου έως το μισό του ύψους του, πράγμα που σημαίνει ότι οι ερευνητές θα πρέπει να αφαιρέσουν περί τα 4 μέτρα χώματος έως ότου φτάσουν στο δάπεδο. Ταυτόχρονα, κερδίσει έδαφος το σενάριο που υποστηρίζει ότι αυτός ο τρίτος θάλαμος θα είναι και ο τελευταίος του μνημείου.
Η αποκάλυψη του ψηφιδωτού στον χώρο πίσω από τις Καρυάτιδες, προσωρινά μετέθεσε το ενδιαφέρον στις εκπλήξεις που κρύβει ο Τύμβος, παρά στα πάγια και κρίσιμα ερωτήματα που σχετίζονται με αυτόν, δηλαδή το ποιος έχει ταφεί και κατά πόσον ο τάφος έχει συληθεί ή όχι. Ωστόσο, το γεγονός ότι δεν έχουν βρεθεί κτερίσματα, υπολείμματα επίπλωσης ή άλλα κινητά ευρήματα, μάλλον ενισχύει το πιο απαισιόδοξο των σεναρίων, δηλαδή αυτό της τυμβωρυχίας.
Η τοιχογραφία «Η αρπαγή της Περσοφόνης» που αποκαλύφθηκε σε μακεδονικό τάφο στις Αιγές:
Ο θεός Πλούτωνας, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία στις Αιγές:
Πηγή: protothema.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου