Ο "γάμος του Καραγκιόζη" του Δημήτρη Μόλλα.
Ενα μικρό ηχητικό απόσπασμα απο τη ραδιοφωνική παράσταση του 1958 ( Ραδιοφωνική διασκευή του Πέτρου Μαρκάκη) ο γάμος του Καραγκιόζη. Τους βασικούς ρόλους υποδύονται, τον Καραγκιόζη ο Δημήτρης Μόλλας καί ο Παντελής Ζερβός τον Μπάρπα Γιώργο. Ταχήρ: Χριστόφορος Νέζερ
Χατζηαβάτης: Μιχάλης Καλογιάννης
Σιορ Διονύσιος: Βαγγέλης Πρωτοπαππάς
(από το αρχείο της ΕΡΤ.)
Δημήτρης Μόλλας (1917-1987)
Καταγόταν από την Αθήνα. Ήταν γιος και μαθητής του Αντώνη Μόλλα. «Άρχισε να παίζει στο στρατό το 1938 στην
Φλώρινα». Είχε άριστη εγκυκλοπαιδική και πανεπιστημιακή
μόρφωση, συγγραφικό ταλέντο και πολύπλευρη καλλιτεχνική
δράση όχι μόνο στην τέχνη του Θεάτρου Σκιών αλλά και
σε πολλές ακόμα τέχνες (π.χ. στον κινηματογράφο, καθώς
συνεργάστηκε με σκηνοθέτες όπως ο Ηλίας Καζάν στην ταινία
«Αμέρικα-Αμέρικα» κτλ.). Συμμετείχε επίσης μαζί με τους
Μάνθο Αθηναίο, Σταμάτη Γενεράλη και Γιώργο Μαμάη στην
Αποθέωση του «Κατσαντώνη» της κινηματογραφικής ταινίας του
Λάκη Παπαστάθη «Θεόφιλος». Πέρα όμως από την καλλιτεχνική
του δράση, ο Μίμης Μόλλας διακρίθηκε επίσης για την έντονη
πολιτική του δράση, εξαιτίας της οποίας οδηγήθηκε στην Μακρόνησο, ενώ μνημειώδες
θεωρείται το βιβλίο
του «Ο Καραγκιόζης μας: Ελληνικό Θέατρο Σκιών» που εκδόθηκε δεκαπέντε χρόνια μετά το θάνατό του από
τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή». Από το βιβλίο αυτό, σταχυολογούμε (εντελώς ενδεικτικά) τα εξής για την
καταγωγή του Θεάτρου Σκιών: «Εμείς οι Έλληνες, μια και ο τόπος μας έπαιξε βασικό ρόλο στη δημιουργία
πνευματικών επιτευγμάτων, θα μπορούσαμε να διεκδικήσουμε την πατρότητα του είδους, χωρίς τον κίνδυνο
να θεωρηθούμε εγωιστές. Τη διεκδικητική αυτή άποψη τη δυναμώνει, τόσο η κεντρική ιδέα των Ελευσινίων-
εμφάνιση του ιεροφάντη στο τεντωμένο ξαντό όσο και οι υπαινιγμοί του Πλάτωνα (Πολιτεία
Ζ 514δ) που ο μύθος του σπηλαίου είναι μνεία του Θεάτρου Σκιών».
Φλώρινα». Είχε άριστη εγκυκλοπαιδική και πανεπιστημιακή
μόρφωση, συγγραφικό ταλέντο και πολύπλευρη καλλιτεχνική
δράση όχι μόνο στην τέχνη του Θεάτρου Σκιών αλλά και
σε πολλές ακόμα τέχνες (π.χ. στον κινηματογράφο, καθώς
συνεργάστηκε με σκηνοθέτες όπως ο Ηλίας Καζάν στην ταινία
«Αμέρικα-Αμέρικα» κτλ.). Συμμετείχε επίσης μαζί με τους
Μάνθο Αθηναίο, Σταμάτη Γενεράλη και Γιώργο Μαμάη στην
Αποθέωση του «Κατσαντώνη» της κινηματογραφικής ταινίας του
Λάκη Παπαστάθη «Θεόφιλος». Πέρα όμως από την καλλιτεχνική
του δράση, ο Μίμης Μόλλας διακρίθηκε επίσης για την έντονη
πολιτική του δράση, εξαιτίας της οποίας οδηγήθηκε στην Μακρόνησο, ενώ μνημειώδες
θεωρείται το βιβλίο
του «Ο Καραγκιόζης μας: Ελληνικό Θέατρο Σκιών» που εκδόθηκε δεκαπέντε χρόνια μετά το θάνατό του από
τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή». Από το βιβλίο αυτό, σταχυολογούμε (εντελώς ενδεικτικά) τα εξής για την
καταγωγή του Θεάτρου Σκιών: «Εμείς οι Έλληνες, μια και ο τόπος μας έπαιξε βασικό ρόλο στη δημιουργία
πνευματικών επιτευγμάτων, θα μπορούσαμε να διεκδικήσουμε την πατρότητα του είδους, χωρίς τον κίνδυνο
να θεωρηθούμε εγωιστές. Τη διεκδικητική αυτή άποψη τη δυναμώνει, τόσο η κεντρική ιδέα των Ελευσινίων-
εμφάνιση του ιεροφάντη στο τεντωμένο ξαντό όσο και οι υπαινιγμοί του Πλάτωνα (Πολιτεία
Ζ 514δ) που ο μύθος του σπηλαίου είναι μνεία του Θεάτρου Σκιών».
Πηγή. http://www.karagkiozis.com/gr_players_bio.pdf
διαβάζουμε από το βιβλίο του "Ο Καραγκιόζης μας - Ελληνικό θέατρο σκιών" ΕΔΩ.
διαβάζουμε από το βιβλίο του "Ο Καραγκιόζης μας - Ελληνικό θέατρο σκιών" ΕΔΩ.
(...) Ο Δημήτρης Μόλλας, διαλεκτός καραγκιοζοπαίκτης ο ίδιος, αλλά και προικισμένος ζωγράφος ανταποκρινόταν επάξια στις καλλιτεχνικές παραδόσεις του πατέρα του, του Αντώνη Μόλλα.
(ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ) Εκδότης: ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ
Ο δημοφιλής ηθοποιός του ελληνικού θεάτρου και του κινηματογράφου Παντελής Ζερβός γεννήθηκε στις 23 Δεκεμβρίου 1908 στή Περαχώρα Κορινθίας. Σπούδασε στη σχολή Θεάτρου Τέχνης του Κάρολου Κουν και πρωτοεμφανίστηκε το 1935 στη Λαϊκή Σκηνή με την Ερωφίλη.
Συνεργάστηκε με τη Μαρίκα Κοτοπούλη, το Θέατρο Τέχνης, το Κρατικό Θεσσαλονίκης, την Ελληνική Σκηνή, και διακρίθηκε σε ρόλους κλασσικού και νεοελληνικού ρεπερτορίου (Αλκηστις, Βυσσινόκηπος, Αγριόπαπια, Βολπόνε, Μάκμπεθ, Θεσμοφοριάζουσες, Φιλάργυρος, Αντιγόνη, Ο Βασιλικός, Πλούτος κ.ά.)Στον κινηματογράφο, τον οποίο υπηρέτησε για περίπου 40 χρόνια, συμμετείχε σε περισσότερες από 70 ταινίες. Ξεχωρίζουν: Πικρό ψωμί (1951), Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας (1955), Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες (1960), Ζητείται Ψεύτης (1961), Ο Ατσίδας (1962), Λόλα (1964), Ο μεθύστακας του λιμανιού (1967), Η δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά (1969), Η Μαρία της σιωπής (1973).
Για τη θεατρική του προσφορά τιμήθηκε με το Χρυσό Σταυρό του Γεωργίου Α’, ενώ το 1960, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, πήρε το Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία Μανταλένα του Ντίνου Δημόπουλου.
Πέθανε στις 23 Ιανουαρίου του 1982.
ήταν πολύ φίλος με τον επίσης πολύ μεγάλο καργκιοζοπαίκτη Κωνσταντίνο Νταμαδάκη, "Καρεκλάς" από τα χρόνια της μαθητείας τους στον μπερτέ του Αντώνη Μόλλα.
Κάποιες φορές έδιναν καί απο κοινού παραστάσεις Καραγκιόζη τη δεκαετία του 1960 αρχές '70 τα καλοκαίρια στο Λουτράκι.
Γιά τον Κώστα Καρεκλά ενα βίντεο που ανέβασε ο gianis gr στό ιστολόγιο perahora .gr και η κόρη του Χριστίνα μιλά θυμάταιτον πατέρα της μία πολύ σημαντική μαρτυρία ΕΔΩ.
Ευχαριστούμε πολύ τον φίλο μας Δημήτρη Αποστολίδη για την ανάρτηση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου