Η
κακή ψυχική κατάσταση και η κούραση ¨πολλαπλασιάζουν¨ την λάθος
εκτίμηση των δεδομένων μιας ασφαλής οδήγησης ( όπως, φρενάρισμα σε λάθος
σημείο και σε λάθος χρόνο ).
Αυτά τα
δύο σε συνδυασμό με την απόσπαση της προσοχής μας κατά την οδήγηση,
ευθύνονται ΓΕΝΙΚΑ για σχεδόν το 90% των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων, που
συχνά αποβαίνουν και θανατηφόρα. Για την νεολαία όμως , την «θανατηφόρα
συνταγή » συμπληρώνει η ¨μαγκιά ¨ ή έλλειψη εγκράτειας στα ποτά, τα
ξενύχτια και μετά στο τιμόνι …. το ξέρουμε αυτό, τότε; γιατί συνεχίζουμε
να πηγαίνουμε στις κηδείες νεαρών παιδιών που σκοτώθηκαν σε τροχαίο;
Μάγκας
είναι αυτός , που δεν θα εμπλακεί σε τροχαίο , αυτός που δεν θα
γελοιοποιηθεί από το ποτό, αυτός που μπορεί να βάλλει κανόνες στην ζωή
του. Ναι , πρέπει να έχουμε τύψεις , για τον φίλο μας , που τον αφήσαμε
να οδηγήσει τα ξημερώματα και σκοτώθηκε και τώρα …πρέπει να πάμε στην
κηδεία του . Κανόνες συνεπώς :
Η
Στεναχώρια και ο θυμός σχεδόν δεκαπλασιάζουν τον κίνδυνο, η κόπωση τον
τριπλασιάζει και η αφηρημάδα λόγω απόσπασης της προσοχής τον
διπλασιάζει. Η ταραγμένη συναισθηματική κατάσταση του οδηγού γενικά , αν
είναι π.χ. θυμωμένος, λυπημένος, κλαίει, βρίσκεται σε υπερδιέγερση,
προσπαθεί παράλληλα ( ενώ οδηγάει ) να βρει την λύση σε ένα σημαντικό
πρόβλημα που τον απασχολεί , σκέφτεται μια άσχημη εξέλιξη στην ζωή του ,
κ.α. αυξάνει τις περισσότερες φορές κατά μέσο όρο 9,8 φορές τον κίνδυνο
τροχαίου.
Η οδήγηση
με υπερβολική ταχύτητα , πάνω δλδ από το εκάστοτε όριο όπως φαίνεται
στην σχετική πινακίδα , αυξάνει κατά μ.ο 13 φορές τον κίνδυνο. Η επήρεια
αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών αυξάνουν πάνω από 35 φορές τον κίνδυνο
τροχαίου ατυχήματος , ενώ συνδυασμένα με νυκτερινή οδήγηση ο κίνδυνος
ανέρχεται σχεδόν στην βεβαιότητα , ενός τροχαίου .
Οι
παρακάτω συνήθεις - αιτίες απόσπασης της προσοχής του που μπορεί να
αποβούν μοιραίες , 10..απλασιάζουν κατά μ.ο τον κίνδυνο .
*Η χρήση
κινητού τηλεφώνου από τον οδηγό (είτε για να μιλήσει, είτε για να
στείλει ή να διαβάσει κάποιο μήνυμα), αυξάνει κατά 12 φορές τον κίνδυνο
ατυχήματος , όσο κι αν νομίζουμε ότι θα το κάνουμε εκ του ασφαλούς .
* Το
σκύψιμο του οδηγού για να πιάσει κάποιο αντικείμενο δίπλα του (π.χ. το
κινητό του ή τα γυαλιά ηλίου, η χρησιμοποίηση του ραδιοφώνου, του
αιρ-κοντίσιον ή της οθόνης αφής του αυτοκινήτου, τον εξαπλασιάζει
* Λάθη
όπως το να «κολλάει» κανείς πίσω από άλλο αυτοκίνητο, να μασουλάει κάτι,
να μιλάει με το παιδί του ή άλλον συνεπιβάτη στο πίσω κάθισμα, να
'χορεύει' στο ρυθμό της μουσικής που ακούει ή (για τις γυναίκες οδηγούς)
να βάζει μέικ-απ, να προσπαθεί να ¨δει¨ μέσα στο μπροστινό ή στο
διερχόμενο όχημα , να διαβάσει την παρακείμενη Ταμπέλα , να δει τον
ουρανό κ.α στην πράξη αυξάνουν κατά 40% τον κίνδυνο τροχαίου.
Όλα τα
ανωτέρω διπλασιάζονται όταν υπάρχει έλλειψη εξοικείωσης με το αυτοκίνητο
που οδηγεί ο οδηγός, ενώ αυξάνονται κατά 50% όταν έχει άγνοια των
συνθηκών του δρόμου ΔΥΣΤΥΧΩΣ , σε πάνω από τις μισές διαδρομές με το
αυτοκίνητό του, ένας οδηγός ( συνήθως νεότερης γενιάς οδηγών, ιδίως οι
νεότεροι σε ηλικία ) ασχολείται παράλληλα με κάτι άλλο, εκτός από το να
οδηγεί, οπότε υπερδιπλασιάζεται ο κίνδυνος ατυχήματος ακόμα και στον
καλύτερο οδηγό.
Το
φαινόμενο , ¨να μην κοιτάζουν πια τον δρόμο¨ , μας φέρνει σε μια
κατάσταση ¨αυταπάτης ¨ ως προς την πραγματικότητα της οδήγησης εκείνες
τις στιγμές ,σε μια κατάσταση Νιρβάνας , κάτι σαν ¨να μην οδηγάμε εμείς¨
, ακόμα και σαν να ονειρευόμαστε , δεδομένα , που με μαθηματική
ακρίβεια οδηγούν τις περισσότερες φορές στον θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα ή
στον σοβαρό μας τραυματισμό. Όσο δεν καταπολεμούμε αυτά (
αυτοπειθαρχώντας, ή συνειδητοποιώντας ότι η οδήγηση απαιτεί συγκέντρωση
και μετά το πέρας αυτής , τα υπόλοιπα ) τόσο η συμπεριφορά μας αυτή
περνώντας στην επόμενη και στην μεθεπόμενη γενιά οδηγών ( τα παιδιά μας ,
τα εγγόνια μας ) , θα έχει σαν αποτέλεσμα να θρηνήσουν περισσότερα
θύματα από τροχαία ατυχήματα .
Ας νικήσουμε λοιπόν σε αυτήν την πάλη με τον ¨κακό μας ¨ εαυτό .
Πριν
¨γυρίσουμε¨ το κλειδί του αυτοκινήτου ή της μηχανής , ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ όπως
πρέπει να βάλουμε το κράνος μας και την ζώνη μας ,ας ¨διαγνώσουμε ¨ στον
εαυτό μας , βάσει των ανωτέρων δεδομένων , και ας αναρωτηθούμε δυνατά
και ειλικρινά .ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΟΔΗΓΉΣΟΥΜΕ ;; εάν μπορούμε να οδηγήσουμε, τι
πρέπει να ΠΡΟΣΕΞΟΥΜΕ , για να προστατέψουμε τον εαυτό μας … από τον
εαυτό μας.
ΟΜΑΔΑ ΥΨΗΛΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου